3.1

Falling

John Peterson är en homosexuell man vars konservativa och homofobiska far Willis börjar uppvisa symtom på demens. Detta tvingar honom att sälja familjegården och flytta till Los Angeles för att bo hos John och hans man Eric.

Originaltitel Falling
Regissör Viggo Mortensen
Manus Viggo Mortensen
Genre Drama, 2020-talet
Skådespelare Viggo Mortensen, Lance Henriksen, Sverrir Gudnason, Terry Chen, Hannah Gross, Laura Linney, Gabby Velis, Bracken Burns, Piers Bijvoet, Ella Jonas Farlinger, David Cronenberg, Paul Gross, Ava Kozelj, Carina Battrick, William Healy, Etienne Kellici, Grady McKenzie, Maxwell McCabe-Lokos, Henry Mortensen, Noah Davis, Taylor Belle Puterman, Bo Martyn, Johnny O

JD
2020-12-11
Det är välgjort och välspelat men frågan kvarstår: varför? Varför nära två timmar om en reaktionär gubbe vars svada man tröttnar på efter två minuter? Det är som att tiden sprungit ifrån den här typen av mansskildringar. Det finns så mycket annat som är mer intressant. Men kul grej att ha med David Cronenberg som tarmdoktor.
karlmats
2020-11-23
Det här gillade jag väldigt mycket. Viggos debut med penna och kamera imponerar, han själv är givetvis bra som alltid, men skiner allra mest det gör en 80-årig legend vid namn Lance Henriksen. Sällan har epitetet gubbtjyv varit mer passande, han svär och gormar och är allmänt otrevlig mot allt och alla. Han är väl en del av den generation som många hoppas snart ska vara utdöd, men det är en karaktär som man ändå älskar att hata. Samtidigt blir det inte helt endimensionellt, kombinationen av nutid och flashbacks tycker jag ändå ger en trovärdig skildring av såväl Willis som John och det är väldigt vackert och melankoliskt emellan scenerna med kaosartad dialog där fördomar blandas med demens. Det blir en stark 3a.