3.3

Falsk rörelse

Handlar om den missnöjde Wilhelm som försöker förstå sig själv och sitt lands förflutna medan han strövar genom Tyskland tillsammans med olika följeslagare.

Originaltitel Falsche Bewegung
Alternativ titel False Movement
Regissör Wim Wenders
Manus Peter Handke
Genre Drama, Roadmovie, 70-tal
Skådespelare Hans Christian Blech, Hanna Schygulla, Nastassja Kinski, Peter Kern, Ivan Desny, Marianne Hoppe, Rüdiger Vogler

KimEkberg
2015-03-31
både bra och dålig. vissa grejer är lite ofräscha, men dramaturgin är ju bra.
NtoNW
2013-10-27
Tyckte den var väldigt fint berättad, med svårigheten att förstå världen och sig själv som grundtema. Och att växa upp i en värld där man inte alltid förstår något genom att titta på dess motsats.
hsimpson
2013-10-18
Nej.
paninaro
2013-10-08
Svår, men lite fascinerande, dramaturgi här. Jag uppskattar tematiken kring sökandet; sökandet efter något som kanske finns någon annanstans, men som kanske heller inte leder till något alls. Ingenting händer egentligen, vilket jag ser som en fin logisk följd av filmens idéer. Tycker även att slutet är fint pga detta (och lite pga av att jag själv varit på den platsen). Är det inte även lite fint när en films titel yppas för första gången som filmens sista ord? Jag gillar't. Det finns under ytan även lite tidstypisk samhällskritik att gilla. Dramaturgin är som sagt lite speciell dock och jag kan inte säga att jag hade intresset uppe på helspänn under hela filmens gång. Stabil trea. Kul att återse ett par Berlin Alexanderplatz-skådisar.
RobinsTaste
2013-06-09
Berättandemässigt är den fruktansvärd. Fast å andra sidan tar den upp djupare frågeställningar om våra val, drömmar, livsöden och andra saker på ett hypnotiserande sätt.
Pugie
2013-05-22
Lite för poetiskt berättande för att jag ska bli jätteintresserad men ändå minnesvärd och ibland smårolig.
sirkurt
2013-04-11
Den var riktigt fascinerande i början tycker jag och väldigt vackert filmad hela tiden men svåra karaktärer och handling som inte var helt lätt att relatera till även fast jag kunde förstå ångesten var huvudpersonerna mycket diffusa men absolut sevärd.
labi
2012-11-12
Gillar kombon Wenders/handke i Himmel över Berlin, som är en av mina favoritfilmer. Här saknas dock magin. Som vanligt när Handke är inblandad står manus i centrum. Ser paralleller med Tarkovskij där. Har inte läst Wilhelm Meisters läroår, som filmen är löst baserad på, det hade nog gett titten en extra dimension. Natassja Kinski gör ett fint porträtt av stumma flickan Mignon. Att en 14-årig aktris skulle visa brösten skulle dock aldrig komma på tal nu för tiden, och faktum är att nakenscenen hade kunnat göras utan att flickstackarn hade behövt blotta någonting.
OneFlewOver
2011-12-01
Ångest. Är riktigt bra första halvan, tappar lite sen. 4-
Tximist
2008-03-04
Lockande att ange "På rymmen med Pippi Långstrump" som liknande film...