3.6

Falskmyntarna

Salomon Sorowitsch är en judisk falskmyntare som för att rädda sitt eget liv samarbetar med nazisterna i en plan att förstöra de allierades ekonomi genom att infiltrera falska pengar och samtidigt fylla sina egna kassakistor med amerikanska dollar och engelska pund. Filmens manus är baserat på Adolf Burgers memoarer.

Originaltitel Die Fälscher
Alternativ titel The Counterfeiters
Regissör Stefan Ruzowitzky
Manus Stefan Ruzowitzky
Genre Drama, Krig, 2000-tal
Skådespelare Karl Markovics, August Zirner, Marie Bäumer, Devid Striesow, August Diehl, Martin Brambach, Veit Stübner, Dolores Chaplin, Sebastian Urzendowsky, Andreas Schmidt, Tilo Prückner, Lenn Kudrjawizki, Arndt Schwering-Sohnrey, Werner Daehn

Jamesa
2018-01-18
Intressant och bra, såg den för andra gången.
Gyllenbock
2017-12-23
Kände inte till så mycket om Operation Bernhard så denna film var ganska intressant.
EvilNed
2016-07-18
Har Förintelselägerfilmer blivit en genre i sig? Hursom så finns det lite som överaskar i denna. Men ändå bra, om än lite väl fult filmad.
Engravadlax
2016-01-24
Meh.
Tatty
2015-10-16
Kollade i halva filmen och lockade mig inte alls. Orkade inte kolla hela så jag stängde av den. Inte min smak. Långtråkigt.
lekke
2014-08-15
Aldrig ointressant men ganska förutsägbar. Men filmen känns som en lättviktare att vinna utlandsoscarn, ett skämt jämfört med t.ex. rumänska "4 månader, 3 veckor och 2 dagar" från samma år.
Tabu
2014-07-18
Bra, bra, bra.
Qhunden
2014-07-16
Långt ifrån estetiskt fulländad men i övrigt ett extremt välgjort och gripande drama.
Starlette
2014-06-16
Mycket bra skådespel. Intressant.
Grillo
2014-06-01
Bra film som inte demoniserar överlevnadsinstinkten som så många andra filmer av samma typ. Lagom lång och de inblandade kändes som riktiga människor, även skurkarna, trevligt nog.