Falskt alibi

En oskyldig man låter sig bli anklagad för att vara mördare för att visa otillförlitligheten i indicier.

Originaltitel Beyond a Reasonable Doubt
Regissör Fritz Lang
Manus Douglas Morrow
Genre Kriminalare, Film-Noir, Drama, 50-tal
Skådespelare Dana Andrews, Joan Fontaine, Arthur Franz, Barbara Nichols, Sidney Blackmer, Dan Seymour, Edward Binns, Philip Bourneuf, Shepperd Strudwick, Robin Raymond, William Leicester, Rusty Lane

fisk0
2023-04-09
En del roliga vändningar och ett par fina scener, men som helhet varken medryckande eller minnesvärt. Trea.
hsimpson
2020-08-19
Inte så tät kanske, men ändå underhållande och sevärd. Lang på halvfart är fortfarande bättre än det mesta annat.
Tonti
2018-04-16
Har sina poänger helt klart, öppningen är till exempel väldigt stark, och det är roligt när de kollar på TV-sändningar från rättegången vilket känns som en ganska extrem vision i mediets barndom. Men den går väl lite vilse i tvister och rättegångsdrama, och skådespeleriet är ojämnt. Joan Fontaine är till exempel väldigt konstig.
KimEkberg
2018-01-16
ganska lik hasse ekmans möte i natten, men kanske ändå mindre engagerande. får aldrig luft under vingarna riktigt, även om tanken är rolig.
Astrojacob
2017-03-09
Min 38:e Lang. Ingen av de bättre men ändå bra svag Fyra.
2015-09-12
Precis som med remaken från 2009 så finns det en fantastisk film i grunden här. Bristerna skiljer sig dock en hel del, den här filmen känns väldigt styltig och tafflig. Det saknas helt känsla i karaktärerna och det drar tyvärr ner filmen ganska ordentligt. Ändå en gedigen trea...
Lillaprinsen
2014-12-25
Anna Odell gillar denna?
Mizar
2014-11-10
Förutsägbar men ändå spännande, fast stundtals fånig, särskilt slutet är en besvikelse.
emilstjernholm
2013-11-06
Ingen höjdarcast direkt och en ganska oengagerande historia överlag. Besvikelse.
Diminuendo
2013-08-10
Mycket intressant story, men filmen lämnar ändå en del att önska.