2.9

Fame

Musikfilm av britten Alan Parker om en skola för dansare/sångare/musiker/skådisar i New York. Filmen följer några ungdomar och deras drömmar. Följdes av en mycket populär tv-serie med delvis andra skådisar.

Originaltitel Fame
Regissör Alan Parker
Manus Christopher Gore
Genre Drama, Musikal, 80-tal
Skådespelare Meg Tilly, Barry Miller, Paul McCrane, Irene Cara, Eddie Barth, Lee Curreri, Laura Dean, Gene Anthony Ray, Maureen Teefy, Albert Hague, Tresa Hughes, Anne Meara, Jim Moody

Skapad 2019-12-06 av cineasten89
En film som som må vara klassiker men som egentligen inte är en speciell film. Men det betyder inte att det inte är en bra film för det är den verkligen. Med unga skådisar som idag är nästanti...   Läs mer »

2016-09-26
Kass story, kassa skådespelare och ännu kassare musik.
Raimo_1985
2015-04-07
Härlig musik/dansfilm/drama från tidigt åttiotal jag velat se länge. Den motsvarade förväntningarna. Ser gärna mer såna här filmer. Finns nog många kvar att se. Det roliga är att alla vuxna framställs som monster eller komplett galna.
timbo93
2015-01-21
Gillar hur den genuina dansakademiska känslan upprätthålls trots att så många trådar vävs samman huller om buller. Bästa exemplet är hur den välkända scenen med gatudansen till Irene Cara-låten följs upp av en känslomässig dialog om hur det är att vara tonåring och homosexuell. Hade kunnat vara ännu fler roliga dansscener!
2014-11-20
Min äldre syster fick mig att titta på TV-serien "Fame" när den visades på svensk tv och vad jag minns så gillade jag det eller så var det mer att jag gillade att som liten att bara se TV. Filmen är lång men den underhåller och man hänger med i ungdomarnas öde och blir engagerad.
cassiopeia
2013-03-15
Lustigt att filmen kom före tv-serien, för när man ser den känns det som om den gjorts för att få in så många av karaktärerna från tv-serien som möjligt.
yrkeschaufföre
2013-02-04
En svag trea mest p.g.a. nostalgin och titellåten. Den är oerhört rörig och gapig men jag låter det passera.
Hitschmidt
2013-01-01
Härlig!
labi
2012-05-10
Som film betraktad rätt rörig och med många lösa trådar. Musikalnumren är dock rätt sköna och filmen i sig kan ju ses som ett slags portal in i 80-talet med benvärmare och roliga frisyrer. Men mest är det en pilot till tv-serien där High School of Performing Arts kommer bättre till sin rätt.
Camilla133
2012-04-09