2.7

Familjehemligheter

Vi följer medelklassfamiljen Bendricks - mamma Mona, pappa Bosse, de två tonåringarna Ola och Katta samt 9-årige Morgan - under fyra dramatiska dygn. Familjen bor i en villa som fadern själv har byggt, har två bilar i garaget och en liten motorbåt i den närbelägna sjön. På ytan är allt som det ska. Men tittar man närmare på familjen, ser vi hur den - likt det fuskbyggda huset - långsamt håller på att spricka sönder. Varje familjemedlem bär på en hemlighet som de andra inte känner till.

Originaltitel Familjehemligheter
Regissör Kjell-Åke Andersson
Manus Kjell-Åke Andersson, Håkan Lindhé
Genre Drama, 2000-tal
Skådespelare Rolf Lassgård, Maria Lundqvist, Erik Johansson (II), Emma Engström, Linus Nord, Mats Blomgren, Sverrir Gudnason, Sissela Kyle, Rebecka Östergren, Jennie Harrison, Claes Hartelius, David Törnqvist, Sam Kessel, Anna Pettersson, Magnus Krepper

Skapad 2019-10-02 av Kiril
Skenbart inspirerad av ”The Ice Storm” får vi en inblick i familjen Bendricks - en helt vanlig svensk familj under 1970-talet. En idyll målas upp; föräldrarna har varit gifta i ett antal år, ha...   Läs mer »

Skapad 2019-09-29 av ausa
Familjen Bendrick lever i en idyll, ett lugnt och friktionsfritt medelklassliv i en svensk småstad med hus, två bilar och en båt. Men den som tittar lite noggrannare märker att det under ytan bubb...   Läs mer »

2018-12-13
Urtrist film...
2017-10-10
Bra
2016-11-13
Helkass!
Friva
2014-01-26
Trovärdig och bra skådespeleri.
Gigi1943
2013-03-06
Efter denna film inser man att ALLA människor - mer eller mindre - bär på hemligheter. Tycker den verkar ligga sanningar väldigt nära, bra skådespeleri, men fruns älskare fick mig att må illa - hur kan man bedra sin man med en så totalt charmlös kille (må vara att det var en ungdomshistoria som låg bakom). Jag tycker att detta är en av de bästa svenska filmer jag sett!
Hypostas
2013-03-01
Fan vad man tycker om nallebjörnen Rolf Lassgård i den här filmen. Han är så söt.
Xenox
2012-08-17
En intressant film med en bra story och duktiga skådespelare.
Christofer
2012-05-29
Kanske inte så tung som jag hade väntat mig, men ändå ett hyggligt svenskt drama. Överlag ganska välspelat, även om manuset kanske inte var det allra mustigaste direkt. Har varit sugen på att se den här i typ ett och ett halvt år innan jag hittade den på rea och tyckte att det var värt att slå till, så jag kanske hade lite för höga förväntningar möjligtvis. En klar trea är det i alla fall värt.
Nalland
2010-09-18
Man lär känna var och ens problem, små som stora, när det är dags uppbrottet. Under en helg raseras hela bilden av denna familj när man får resultatet av det man trodde var en väg ut men som blev en börda. Tillsammans svettsas man ihop och förstår vad som räknas.
DanielMott
2010-08-17
Jag hittade den något mediokra regissören Kjell-Åke Anderssons film Familjehemligheter på en tittkopie-VHS i källarförrådet och hans svenska sjuttiotalstidsskildring á la The Ice Storm lämnar väl inte direkt några bestående intryck även om alla inblandade skådespelare gör ett bra jobb, särskilt Maria "Sally" Lundqvist. Betyg: 3-