2.1

Familjen Andersson

Kalle Andersson äger och driver Anderssons Tvätt- och Strykinrättning tillsammans med sin alltid missnöjda hustru Maria, deras dotter Elsa och Kalles gamla mamma. Marias syster Therese är gift med affärsmannen Garpe född Gustafsson. Maria vill höja sin sociala nivå och börjar umgås med vad hon anser är sociteten. Men maken Kalle är envetet underklassig i sitt beteende och visar inga tendenser att anpassa sig uppåt.

Originaltitel Familjen Andersson
Regissör Sigurd Wallén
Manus Torsten Lundqvist, Weyler Hildebrand
Genre Komedi, 30-tal
Skådespelare Sigurd Wallén, Elsa Carlsson, Inga-Bodil Vetterlund, Hilda Borgström, Allan Bohlin, Björn Berglund, Karin Albihn, Ragnar Widestedt, Hilding Gavle, Gudrun Brost, Arthur Fischer, Carl Browallius, Emma Meissner, Märtha Lindlöf

Mareld
2008-08-07
Nä, vad jag har förstått behandlar medelklassen sina medelklasskompisar idag precis som att det inte fanns några klasser ens en gång. Jösses vad de hade mossiga könsroller 1937 förresten.
Nathanael
2005-06-29
En av de sämre filmerna, men det var häftigt när alla sjung i hamnen, det ser man inte nu för tiden....
MsA
2005-06-29
Kul film på en ledig dag. Läste Djoniponys kommentar innan jag såg detta och själv är jag uppvuxen i en "fiin" och rik familj och det är ingen större skillnad på bemötandet mellan klasserna idag....tyvärr...I allafall inte "högre" upp.
djonipony
2004-01-07
fy fan vilken skit, bara speltiden va bra. onaturlig o gammaldags dialog o löjliga karaktärer som sjunger töntiga låtar, av nån anledning. "tvätt-bransch'n" - fattar inte varför folk förr i Sverige inte uttalade E:na. Kul att de kör stryktips: "Det här e alla tajders tips morsan", men kontentan verkar vara att välbeställda människor e svin o att fattiglappar e bättre på något sätt och jag har svårt att sympatisera med ett sådant vänstervridet budskap.