2.4

Man Divided

Året är 2095 och världen härjas av en naturkatastrof. Oceanerna har stigit, allt naturligt sötvatten har sinat och Fang Rung, chef för den hemliga underrättelsetjänsten, måste genomgå en molekylär klyvning för att kunna skicka sitt andra jag, Gordon Thomas, bakåt i tiden för att lösa problemet med vattenbristen.

Originaltitel Qeda
Regissör Max Kestner
Manus Dunja Gry Jensen
Genre Drama, Science Fiction, 2010-tal
Skådespelare Carsten Bjørnlund, Dragomir Mrsic, Sofia Helin, Marijana Jankovic, Stina Ekblad, Joseph Mawle, Esther Marie Boisen Berg, Ella Solgaard, Annika Wedderkopp, Thomas Hwan, Morten Hemmingsen, Mette Lindberg, Baard Owe, Emilia Imperatore Bjørnvad
Filmnummer 121919

2019-12-20
Oj här finns massor med potential i en nordisk film som är väldigt onordisk, men som tyvärr blir rätt segdragen då budgeten är alldeles för låg. Med en bra budget hade detta troligtvis blivit en film att minnas men nu faller den rätt platt tyvärr.
StureStenhög
2019-10-01
Det är kul att danskarna ger sig på att göra apokalyptisk tidsresefilm, och här finns ett intressant upplägg och en bra story i botten. Men här finns också en begränsad budget som sätter käppar i hjulet. Det betyder förvisso mindre action och mer drama, och det är bara positivt, men det finns mycket här som jag gärna hade sett att de hade utvecklat och gjort mer av. Den känslan är samtidigt ett kvitto på att filmen lyckas bygga upp något som fångar mig. Att skildra en människas kluvenhet genom att dela upp honom i två identiska personer som drar åt olika kan väl närmast ses som övertydligt, men så känns det aldrig, och det blir en intressant konflikt som ställer frågor kring självuppoffring på sin spets. Kul dessutom med en film som målar upp vår tid som något slags paradis, oavsett vilket politiskt läger man vänder sig till, så är det inte riktigt den bild som förmedlas idag. Hursomhelst skulle det kanske inte vara helt tokigt med en amerikansk remake på den här filmen, den skulle antagligen bli skit, men den risken är jag beredd att ta, för det finns potential till något riktigt bra här