3.2

Fången på Dartmoor

Arkitekten Peter Ibbetson anställs av en mycket hästintresserad hertig för att rita ett nytt stall. Under uppdraget inser Ibbetson att slottets hertiginna är hans barndomskärlek Mary.

Originaltitel Peter Ibbetson
Regissör Henry Hathaway
Manus Constance Collier, Vincent Lawrence, Waldemar Young, Edwin Justus Mayer, John Meehan
Genre Drama, Fantasy, Romantik, 30-tal
Skådespelare Gary Cooper, Ann Harding, John Halliday, Ida Lupino, Douglass Dumbrille, Virginia Weidler, Dickie Moore, Doris Lloyd, Gilbert Emery

#54
2014-08-17
Ganska söt film.
Mikka
2011-09-11
En stark trea får den av mig tills vidare. Jag kommer inte riktigt överens med Ann Harding i huvudrollen (Gary Cooper däremot är riktigt bra). Den känns också stundtals ganska tillgjord. Men det finns mycket i den som är väldigt bra.
Mikka
2011-09-06
Hur får man tag i den här?
wst
2008-09-06
En väldigt vacker och romantisk film som dessutom är välgjord med hjälp av enkla medel. Bra skådespeleri och fint foto med många fantastiska scener! Den här är riktigt bra! Tyvärr är det inte speciellt många som har sett den så tveka inte om ni får chansen, rekommenderas varmt!
MaraJade
2006-03-24
Filmer om kärlek som inte kan förgås på något sätt ligger mig varmt om hjärat och att ha Gary Cooper med i rollistan är inte heller en nackdel. En mycket intressant och välgjord film.
goeran
2006-01-23
En ganska fånig svensk titel på detta tjusiga romantiska drama; om kärlek starkare än döden. Filmen har en hel drömscener och dylikt som gjorde filmen mycket populär bland europeiska surrealister. Enligt en kommentar på IMDb skall t ex Bunuel ha sagt att filmen är av en världens tio största filmer. Det är måhända att ta i men det är en mycket sevärd film.