Fanny och Alexander

Det är julafton 1907, och släkt och tjänstefolk samlas i Ekdahls tjusiga paradvåning i Uppsala. Uppsluppen stämning råder tills Fannys och Alexanders far dör i hjärtinfarkt och deras framtid plötsligt ter sig osäker. Filmens finns också i en tv-filmsversion på drygt 5 timmar.

Originaltitel Fanny och Alexander
Regissör Ingmar Bergman
Manus Ingmar Bergman
Genre Mysterium, Drama, 80-tal
Skådespelare Lena Olin, Ewa Fröling, Stina Ekblad, Erland Josephson, Harriet Andersson, Gunnar Björnstrand, Pernilla August, Bertil Guve, Börje Ahlstedt, Jan Malmsjö, Jarl Kulle, Allan Edwall, Christina Schollin, Mona Malm, Gunn Wållgren, Pernilla Allwin, Mats Bergman

päronanton
2019-02-08
Detta är ett sant mästerverk inom svensk film tycker jag. Vilka kostymer men framförallt skådespelar insatserna. Det händer inte så mycket i filmen egentligen men skådespelandet är lysande!
Laasse
2018-12-25
5 år senare har jag sett femtimmarsversionen och uppgraderar betyget till en femma. Tyckte nog ändå att den kortare versionen var snäppet bättre och mer konkret, men hantverket är så pass mästerligt att femman till slut måste plockas fram.
2018-10-17
Minns att jag såg denna film på TV vid jul när jag var liten - början av 90-talet alltså - och då tyckte jag att "fyrverkeri"-scenen var rolig men vad jag tyckte om resten av filmen minns jag inte. Nu har jag precis sett om filmen (tretimmarsversionen) och filmen är faktiskt väldigt bra, snudd på mästerverk. Inte riktigt lika bra som Det sjunde inseglet eller Nattvardsgästerna men ändå en klassiker. Skådespelarna gör ett enastående jobb!
2018-02-10
Den här filmen är så otroligt överskattad att det inte är klokt! Någon segare film finns inte!
JoshTee
2017-12-29
Ett mästerverk!
MrsSmiths
2017-12-27
Varför inte toppa tandvärken med 5 timmar Bergmansk ångest? Fungerade fint.
Solidus
2017-12-27
Betyget gäller 5-timmar versionen. "Fanny och Alexander” innehåller ett skådespel som är otroligt mäktigt att skåda. Att se den svenska skådespelareliten agera framför kameran är magi och Bergmans manus och dialog bidrar till den magiska atmosfären. Det här en av de bästa svenska filmer som har gjorts, men det ska inte förnekas att då och då blir det en aning småsegt.
Dream
2017-12-25
Jag såg också 5 timmars versionen och tycker att Första och Andra akten är bäst, sedan tunnas det ut och blir lite väl mycket Bla, bla, bla, bla för sitt eget bästa, men fortfarande värt en 4a då den här typen av tidsdokument nog aldrig kommer att göras i Sverige fler gånger! Det krävs någon med Driv, Tålamod och Beslutsamhet som Ingmar Bergman var för att få fram en sådan här typ av historia och det har vi inte längre. Det räcker bara att jämföra med dagens Solsidan, Historieätarna eller Beck och man ser kvalitets skillnaden.
Lotso
2017-12-14
I sin helhet är Fanny och Alexander en film som jag föll för. Med all mening är det oftast denna typen av filmer som jag har lite svårt för ibland. Men Ingmar Bergman vet hur man hanterar kameran, dialogerna, de långa scenerna. Samt en underbar scenografi av ingen mindre än Sven Nykvist. De långa monologerna sätter kanske en del till sömns. Men jag satt och var väldigt investerad i allting. Nästan som en slags hypnos, och blev investerad i allting. Med denna typen av drama är det för mig ett stort plus att den lyckas med det åt mig. Många av er har säkert redan sett den. Till de som inte har. Testa och se om det är något för er. Jag kan se att i dagens ögon att det kanske inte faller alla i smaken. Men jag är nyfiken att se hos vilka den går hem hos.
kryttan
2017-01-10
En film som får biosoffan hemma att kännas som en stol på dramaten. Har sett båda versionerna och tycker 5 timmars versionen är snäppet bättre. Som film känns den egentligen alldeles för teatraliskt överspelad, men jag ser den mer som en tv-teater, och då fungerar det riktigt bra tycker jag.