Fanny och Alexander

Det är julafton 1907, och släkt och tjänstefolk samlas i Ekdahls tjusiga paradvåning i Uppsala. Uppsluppen stämning råder tills Fannys och Alexanders far dör i hjärtinfarkt och deras framtid plötsligt ter sig osäker. Filmens finns också i en tv-filmsversion på drygt 5 timmar.

Originaltitel Fanny och Alexander
Alternativ titel Fanny and Alexander
Regissör Ingmar Bergman
Manus Ingmar Bergman
Genre Drama, 80-tal
Skådespelare Lena Olin, Ewa Fröling, Stina Ekblad, Erland Josephson, Harriet Andersson, Gunnar Björnstrand, Pernilla August, Bertil Guve, Börje Ahlstedt, Jan Malmsjö, Jarl Kulle, Allan Edwall, Christina Schollin, Mona Malm, Gunn Wållgren, Pernilla Allwin, Mats Bergman, Kristina Adolphson, Kristian Almgren, Carl Billquist, Axel Düberg, Siv Ericks, Majlis Granlund, Eva von Hanno, Sonya Hedenbratt, Svea Holst, Käbi Laretei, Hans Strååt, Gösta Prüzelius, Inga Ålenius, Marianne Aminoff, Mona Andersson, Marianne Nielsen, Marrit Ohlsson, Kerstin Tidelius, Anna Bergman, Gus Dahlström, Ernst Günther, Sune Mangs, Heinz Hopf, Per Mattsson, Georg Årlin, Pernilla Wahlgren

apelsin
2021-03-07
Hade sett några enstaka högrankade Bergman-filmer innan som jag bara tyckte var långtråkig skit som inte berörde mig det minsta, trodde även att så skulle bli fallet med denna, men denna var faktiskt ganska så spännande stundtals, en ganska så speciell film, såg den långa versionen, en trea eller svag fyra förtjänar den.
Gyllenbock
2020-12-26
Femtimmarsversionen är verkligen inte en film för folk som har Adhd, men för egen del var det inga problem att titta på det hela. Det mest slående med denna film är förstås det utsökta skådespeleriet, inte minst från Jan Malmsjös sida. Även miljöerna och kostymerna är härliga att betrakta. Tycker att filmen håller fint även anno 2020.
ZoIX
2020-11-28
Såg femtimmarssmockan. En del riktigt fina scener med pojkens fantasi. Stora skådespelarinsatser. Lång. Kommer nog se om den kortare versionen för en möjligtvis mer koncis film. Jan Malmsjö.
loenneberga
2020-06-06
Den har inte åldrats väl. Nog för att gubbigheten och sexismen har nån sorts värde som historiskt dokument, men det är plågsamt att titta på 2020. Berättartempot håller heller inte längre. Hej då Bergman.
HerrNenne
2020-01-15
Femtimmarsversionen. Rätt bra film. Håller intresset rakt igenom fem timmar, det säger ju något. Men den börjar bättre än den slutar tycker jag, speciellt sista akten blir jag riktigt besviken på vilka vägar den tar. Varje teaterscen kunde man spola också.
päronanton
2019-02-08
Detta är ett sant mästerverk inom svensk film tycker jag. Vilka kostymer men framförallt skådespelar insatserna. Det händer inte så mycket i filmen egentligen men skådespelandet är lysande!
Laasse
2018-12-25
5 år senare har jag sett femtimmarsversionen och uppgraderar betyget till en femma. Tyckte nog ändå att den kortare versionen var snäppet bättre och mer konkret, men hantverket är så pass mästerligt att femman till slut måste plockas fram.
2018-10-17
Minns att jag såg denna film på TV vid jul när jag var liten - början av 90-talet alltså - och då tyckte jag att "fyrverkeri"-scenen var rolig men vad jag tyckte om resten av filmen minns jag inte. Nu har jag precis sett om filmen (tretimmarsversionen) och filmen är faktiskt väldigt bra, snudd på mästerverk. Inte riktigt lika bra som Det sjunde inseglet eller Nattvardsgästerna men ändå en klassiker. Skådespelarna gör ett enastående jobb!
2018-02-10
Den här filmen är så otroligt överskattad att det inte är klokt! Någon segare film finns inte!
JoshTee
2017-12-29