1.8

Fantomen

Historien börjar när en expedition stiger iland på ön Bengalla för att leta efter de legendariska Touganda-skallarna. Skallarna sägs besitta enorma energikrafter och skulle kunna innebära en katastrof för mänskligheten. Och det är precis vad den hänsynslöse Xander Drax har i sikte... Men det finns en man som tänker göra allt för att förhindra det. Fantomen!

Originaltitel The Phantom
Regissör Simon Wincer
Manus Jeffrey Boam
Genre Action, Äventyr, 90-tal
Skådespelare Billy Zane, Kristy Swanson, Treat Williams, Catherine Zeta-Jones, James Remar, Cary-Hiroyuki Tagawa, Bill Smitrovich, Casey Siemaszko, David Proval, Joseph Ragno, Samantha Eggar, Jon Tenney, Patrick McGoohan, Robert Coleby, Al Ruscio, Leon Russom

MaxMackan
2016-08-14
Inte dålig bara oändligt tråkig...
2016-07-17
Tycker det här är en väldigt underskattad film. Visst hade den med fördel kunnat göras lite mörkare men utöver det finns det inte mycket att klaga över. Mycket spänning, snygga specialeffekter och skickliga skådespelare. Billy Zane är en bra skådis som tyvärr gjort en del karriärmässiga klavertramp.
2015-08-24
Inte alls så usel som väntat. Dålig, men inte usel.
dudson
2015-02-14
Rätt gulligt matinee äventyr i den gamla skolan men rejält fånigt. Billy Zane är perfekt i sinn roll. även Treat Williams som sliskig makthungrig dåre med diktators komplex. Liknar förövrigt Gary Cooper i filmen. 2+
2014-07-17
Daterat och småfånigt äventyr, men med en påtaglig matinékänsla av den gamla skolan. Sägas vill om Zane, men karln var smått i ropet under den här tiden så varför skulle han inte spela fantomen? God stämning och sköna oldschool-effekter och genuina kulissbyggen.
Tatty
2014-02-07
Gillar att titta på den här när jag var mindre. Den är bra och lite spännande.
2013-01-26
Hade detta varit en italiensk lågbudgetproduktion från tidigt 80-tal så hade den kunnat vara helt fantastisk. Men nu är den inte det. Visst finns kvalitéerna. Remar, Zeta Jones och Williams levererar så gott det går, och nästan samtliga action-sekvenser utan Fantomen håller mycket god matinéklass. Men så fort Billy Zane uppenbara sig, oavsett i vilken skepnad, så åker en av filmhistoriens största skämskuddar fram. HERREGUD! Men tidigare nämnda kvalitéer gör det svårt att ge filmen den etta den förmodligen förtjänar egentligen. (4-/15)
RunRiot
2013-01-09
Haha hade helt glömt bort den här skitfilmen. Riktigt jäkla bottennapp, men guud så underhållande.
ToddDowney
2012-12-29
Underhållning.
Starkbröl
2012-12-04
Okej, den är inte speciellt bra, men SÅ kass är den ju faktiskt inte. En klassisk äventyrsfilm av Indiana Jones-typ med tre stora problem: * Zane är alldeles för oljig för att passa som Fantomen. * Karaktären Fantomen har inte alls överförts till filmens värld på ett trovärdigt sätt. En djungelman i trikåer är nog helt enkelt svårt att få cool på film. * Skådespelarinsatserna är överlag ganska klumpiga. Dessutom är deras actionsekvenser klumpiga och tafatta. Effekterna är inte speciellt bra heller, men det är trots allt en film från 96. Jag är faktiskt lite besviken på att den utlovade kalkonfaktorn saknades i så hög utsträckning, det var "bara" en rätt dålig film och jag har säkert sett tio sämre bara i år. Med lite mer spänst på sina håll hade det kunna bli en trea.