2.9

Fantomen från Mars

Ett forskarlag i Arktis upptäcker ett rymdskepp fastfruset i isen. Helvetet bryter lös när de tinar upp piloten. Filmen är förlagan till John Carpenters The Thing.

Originaltitel The Thing From Another World
Alternativ titel The Thing
Regissör Howard Hawks, Christian Nyby
Manus Charles Lederer
Genre Skräck, Science Fiction, 50-tal
Skådespelare Kenneth Tobey, James Arness, Douglas Spencer, Dewey Martin, Margaret Sheridan, Robert Cornthwaite, William Self, James R Young, Robert Nichols, Eduard Franz

myslas
2020-10-02
En rätt simpel men ändå underhållande klassiker. Känns rätt otroligt att John Carpenter kunde göra en av de bästa skräckfilmerna någonsin av det här.
2017-04-25
Känns bra styltig vid det här laget även om vissa scener är grymma, fotogenscenen är fantastisk! De interna konflikterna känns krystade och stela. Monstret är ju inte direkt läskigt om man säger så. Men det är en snygg och unik miljö så filmen lyckas ändå leverera en hyfsad känsla. Inga karaktärer som direkt engagerar på något vis håller också filmen tillbaka. Stark tvåa! Carpenter gjorde ett bättre jobb med miljön om man säger så.
Redwood
2017-03-07
Jag har lite svårt att förhålla mig till denna. I och för sig är dne helt kompetent utförd men samtidigt "känns" den aldrig riktigt som vare sig sci-fi eller skräck. Och jag kan inte annat än småle åt sekreterardamen som har nätstrumpor och högklackat - i Arktis! Försöker med all makt att undvika att jämföra med Carpenters.
Engravadlax
2017-03-02
Fullständigt antikverad. Se Carpenters istället medan det finns tid!
Galivan
2017-02-27
Dialogtempot är för snabbt, man kan inte prata så där fort. För daterad stil. Bra dock med de vetenskapliga detaljerna, när man pratar om geiger-mätare och förklarar saker vetenskapligt. Konflikten mellan vetenskapsmannen och de andra är också ett bra tema.
karlmats
2016-06-30
Bra grejer helt klart. Jag har aldrig varit nåt större fan av Carpenters hyllade version men även om grundpremissen är samma här så är det en helt annan typ av film. Dialogen är tight och underhållande och jag gillar att man trycker mer på sci-fi-elementen än skräckdelarna som remaken har lite mer av. De svartvita miljöerna är väldigt snygga och det faktum att monstret ser ut som en full Frankensteins monster gör inte så mycket, som vanligt i den här eran är idéerna viktigare än själva presentationen. Doktorn må vara extrem, men hans förhållningssätt till hela situationen är ändå lika vettig som underhållande. Kanske blir till att se om remaken nån dag ändå, det här var bättre än jag hade hoppats på. 3an är minst stabil.

2016-01-02
Jag är inte så fötjust i gamla klassiker som denna överlag. Skräck från början av 50-talet levererar därtill något helt annat än vad dagens skräckfilmer gör. Jag gillar både Carpenters remake samt den senaste som utspelar sig innan densamma. Därför var det givetvis lite extra roligt att få se det riktiga originalet. Jag tyckte faktiskt den var förhållandevis bra. Helt klart en rolig film att pricka av i sin filmbok. 5/10
martineden
2015-10-18
[rek. 3] Denna film överraskade ordentligt!! I tron om att det skulle röra sig om en B-film från 50-talet, blev jag väldigt imponerad då den verkligen håller a-klass i alla avseenden: skådespel, manus, regi, specialeffekter, etc. Den enda bristen anser jag vara det tidstypiska greppet att aldrig låta någonting bli FÖR spännande eller FÖR läskigt, genom att låta en lättsam, humoristisk ton kommentera karaktärernas relation till de aktuella händelserna. Verkligen en lysande film!! Carpenters re-make behåller alla styrkor från originalet, MEN avlägsnar de bristande elementen, samt att han ger det sin egen prägel. Mycket, mycket bra!!! 4+
Kriffot
2015-09-26
Hade kanske tyckt bättre om den om jag inte hela tiden väntade på en handling som aldrig kom. Väldigt löst baserad på boken.
idd
2015-09-25
Märkligt att de skippat bokens grundidé och gjort en klassisk monsterrulle istället. Som sådan är den dock rätt bra!