3.4

Far From Heaven

Cathy är den perfekta hustrun, barnen är perfekta och allt är som det ska i 50-talets USA. När hon kommer på sin make att vara otrogen – med en annan man, rasar hennes värld fullständigt…

Originaltitel Far From Heaven
Regissör Todd Haynes
Manus Todd Haynes
Genre Drama, Romantik, 2000-tal
Skådespelare Dennis Quaid, Julianne Moore, Dennis Haysbert, Patricia Clarkson, Viola Davis, James Rebhorn, Ryan Ward

hampushoney
2013-09-06
Finstämt och mångfacetterad; revisionism om 50-talet som säger mer om 50-talet än filmer gjorda då.
Javel
2013-04-06
Som pastisch på 50-tals-melodram är den skickligt utförd men jag tycker inte att stilen gynnar historien - det blir för livlöst. Det hade vart fullt tillräckligt att bara skildra makens homosexualitet.
jeremy_jones
2013-03-18
Intressant grepp av Haynes att göra filmen som om den verkligen vore gjord i 50-talet men att även introducera färg och ämnen som definitivt inte hade figurerat i hollywoodfilm på den tiden. Men tycker han kunde tagit det lite längre. Nu blir det ganska tråkigt tyvärr. (2/6)
ami86
2012-10-21
Film som har två olika handlingar, men där man gör en halvmesyr av båda. Makens homosexualitet får för lite plats, samtidigt som historien med trädgårdsmästaren känns krystad. Tyvärr är heller inte skådespeleriet särskilt bra hela tiden. Julianne Moore känns inte riktigt naturlig i sin roll.
Grillo
2012-07-08
Mycket välgjord och sorglig film. Det enda problemet är möjligen att historien med maken fick lite för lite plats. Dock var det ändå historien med trädgårdsmästaren och de fördomarna som var den mest intressanta att utforska.
2012-06-27
Bra, men inte lika bra som jag hade väntat mig. Man sjunker inte riktigt in i storyn hela vägen.
jasmin357
2012-05-15
åååå så fin! och sorglig!
tvamvarg
2012-03-31
Regin lämnar mycket att önska. Ganska tråkig, trots bra skådisar och ok manus.
emmabo
2010-11-06
Allting känns lite för tillrättalagt och stiliserat för att man ska kunna få någon känsla för någon av karaktärerna. Liksom tidigare kommentarer säger, tycker jag att filmen försöker täcka lite för många viktiga frågor på en gång, utan att riktigt fullt ut hantera någon av dem. Ändå en mer än sevärd film, vars värld jag totalt sjunker in i, med vackra naturbilder och klänningar man gärna skulle ägna mer tid åt att bara undersöka med blicken.
booby
2010-09-15
Mycket bra! Bra och intressant story men aningen seg