BETYG
3.1
av 5
3.1
av 5
Far from the Madding Crowd
I det viktorianska England ärver en ung, självständig och vacker kvinna vid namn Bathsheba Everdene en lantfastighet. Hon uppvaktas av tre väldigt olika män.
Originaltitel | Far from the Madding Crowd |
Regissör | Thomas Vinterberg |
Manus | David Nicholls |
Genre | Drama, 2010-tal |
Skådespelare | Carey Mulligan, Matthias Schoenaerts, Michael Sheen, Tom Sturridge, Juno Temple, Jessica Barden, Bradley Hall, Sam Phillips, Jody Halse, Tilly Vosburgh, Hilton McRae, Harry Peacock |
Betygsätt | Logga in eller bli medlem för att rösta |
Betygsantal | 417 |
Filmnummer | 111629 |
Recensioner
Med sina idylliska beskrivningar av landsbygden i Dorset, är Thomas Hardy en mycket brittisk författare och ännu en gång, efter Polanskis Tess, har vi en annan icke-britt, dansken Thomas Vinterber... Läs mer »
Kommentarer
Ibland är det som att kända regissörer plötsligt blir nostalgiska och ska försöka sig på att göra en film enligt riktigt gammal mall. Så är det i det här fallet. Den är så 90-talsinspirerad ända in i omslaget. Problemet är också att den är sliskig och förlegad. Förvisso är kostym bra, och bortsett från att fotot stundtals är väldigt mörkt är det ganska bra. Det finns även ett par bekanta ansikten. Men handlingen och skildringen fungerar inte alls. Tycker inte heller att huvudskådespelarna gör det. Mulligan är väldigt motbjudande och överskattad, så det blir alltid en plåga när hon har en huvudroll. Segade mig igenom den efter mycket möda och stort besvär. Det är definitivt en film jag hade kunnat vara utan.
På tre minuter har man lyckats visa upp en attraktiv Mulligan i tre olika utstyrslar och etablerat henne som en Strong Independent Woman. Inte illa! Sedan fortskrider det i halsbrytande hastighet (med ännu fler utstyrslar), där Mulligan får visa upp sitt berömda sneda leende i var och varannan scen. Det första stora problemet här är att man snart kastar hela uppbyggnaden överbord genom att låta huvudpersonen bete sig som ett småkorkat, veligt våp resten av filmen. Det andra är att man försöker trycka in en episk historia på kanske fyra-fem timmar på bara två, vilket gör att alla händelser och personer bara blir karikatyrer, och att doft av såpa uppstår: det här hade nog passat allra bäst som en miniserie. En annars filmiskt välgjord (speciellt scenografiskt) historia men ändå en tydlig 1800-talsfantasi där det är svårt att förstå hur bokförlagan med sin "ska hon göra det rätta?"-spänning kan ha en sådan fortsatt attraktion.
Oklara intentioner och inkonsekvent beteende gör handlingen intressant.
Schoenaerts räddar detta melodrama.
Huvudkaraktären är oklar och inkonsekvent, vilket gör det svårt att köpa handlingen i filmen. Fint kostymdrama, men tyvärr inte särskilt sevärt.
Jag såg denna endast för att en av mina absoluta favorit-skådespelare: Matthias Schoenaerts. Jag gillar viss sorts drama, men inte som denna.
"Far from the Madding Crowd" var otroligt löjlig till och från och inte speciellt dramatisk. Men i det stora hela är den underhållande. Total fullträff när det gäller skådespelare. :)
Jag förstår inte vad Thomas Vinterberg hade här att göra, varför gör man en så slätstruken film efter t ex Festen och Jakten? Mina främsta problem är att Bethsheba saknar personlighet under första halvan av filmen och då man inte får något perspektiv av hur lång tid som går så är det omöjligt att förstå varför allt går så fort.
Rätt besviken, hade höga förväntningar, men det här var ganska slätstruket. Folk blev kära på två sekunder och karaktärerna blev väldigt otydliga eller ointressanta. Ok skådespel men hade väntat mig lite mer med de skådisarna. Det bästa är helt klart fotot, grymt vackert. Svag trea
Jättekonstig klippning... Folk dök plötsligt upp där de inte varit tidigare, de gick ut genom samma dörr tre gånger, random scener dök plötsligt upp... Det förstörde väldigt väldigt mycket. Så förvirrad.
Fin på sitt sätt, men dramatiken föll mig inte riktigt i smaken. Har svårt att förstå vissa val och skiljevägar i handlingen, dvs att göra det så \\'svårt\\' för sig. Typ. Nåt i den stilen.