3.5

Får jag lov?

Trots att den medelålders tjänstemannen Sugiyama nått en bra position inom företaget, köpt ett hus i en förort, gift sig och fått barn, saknas något i hans liv. En kväll får han syn på en vacker kvinna som visar sig vara danslärarinna. Han beslutar sig för att börja dansa pardans, ett val som måste hållas hemligt för en oförstående omgivning som anser att bara nördar och förlorare ägnar sig åt sådan dans.

Originaltitel Shall we dansu?
Alternativ titel Shall We Dance?, Dansu wo shimashô ka?
Regissör Masayuki Suo
Manus Masayuki Suo
Genre Komedi, 90-tal
Skådespelare Kôji Yakusho, Naoto Takenaka, Tamiyo Kusakari, Eri Watanabe, Reiko Kusamura

Merwinna
2016-05-31
Mycket bra film! Jag är helt omtumlad efteråt! Många fantastiskt vackra dansscener. Både romantik och humor. Starka känslor och fin mänsklig förståelse... Jag känner igen mycket, för jag tillbringade många år i dansvärlden innan jag fick barn och blev sittande. Just den där FRÄLSNINGSupplevelsen - att det blir som en hel, ny värld, som nästan blir viktigare än allt annat. Men även det negativa, att det även där i den fantastiska nya världen man funnit, snabbt uppstår hierarkier och intriger, små futtiga avundsjukor och svartsjukor o.s.v.. Om man jämför med den amerikanska filmen, så är det två saker som gör denna aningen sämre: dels att ett par personer spelar över här, spelar lite amatörmässigt. (Jag tänker på huvudpersonens fru samt den fylliga, arga kvinnan på dansskolan.) Samt att denna japanska film inte riktigt fick med det som jag tycker var huvudbudskapet i den amerikanska, vid sidan av all den vackra dansen: att det är möjligt att i stället för att vara otrogen med en ny person som väcker romantiska och erotiska känslor, ta med den spänningen hem till sitt äktenskap. Här i den japanska filmen verkade det som att mannen skulle fortsätta att roa sig på dansgolvet med sina nyfunna vänner och danspartners, medan frun skulle fortsätta att sitta hemma ensam..?

2015-12-07
Har en forkærlek for japanske filmer. Må holde igjen iblant. 4++ til denne. Slutscenen meget sterk.
Adoniram
2013-09-14
All heder åt originalet, givetvis. Har sett remaken ett antal gånger och den är en favvofilm som värmer mitt hjärta varje gång jag ser den. Faktum är att originalet inte berör mig lika mycket, men båda år guldklimpar. Eftersom jag gillade remaken så starkt har jag letat efter originalet länge och den var inte enkel att få tag på. Det är kul att ha sett den, men .. fortfarande gillar jag remaken bättre!

2013-07-05
den var ju superhärlig! Koji-san är kung men flera bra skådespelare förutom han. Roligt att Emoto Akira dyker upp. jag hade gärna sett den oklippta versionen dock.
KAVRING
2010-01-02
Betydligt bättre än den amerikanska varianten.
TobiasRydén
2008-08-31
Rätt trevlig film om man tänker efter. För lång dock.
Ramza
2008-04-29
Underbart söt och fin film. Såg amerikanska versionen först och tyckte den va rätt underhållande, men denna filmen har ett helt annat hjärta. Helt underbar faktiskt.
zebrakatten
2007-09-04
Underbar film! Genombra rakt igenom. Har aldrig lyckats se re-maken med Richard Gere i huvudrollen och det är jag väldigt glad för. Denna filmen rekommenderar jag starkt dock!
pufred
2007-04-05
Mycket mysig film. Låg med ett leende hela filmen igenom. Även fast jag inte gillar pardans. Påminde om sista dansen fast som feelgood.
Pärlemor
2007-02-20
En lågmäld, rar, varm, kärleksfull, rolig, dansant, vacker film! 4+ ska den ha! Och nu har jag fått några nya skådespelare att hålla utkik efter! De var perfekta i sina roller här! :-)