Farbror Joakim och knattarna i jakten på den försvunna lampan

Joakim von Anka tar med sig knattarna till Egypten för att försöka hitta en magisk lampa som sägs ligga gömd i en av de berömda pyramiderna.

Originaltitel DuckTales: The Movie - Treasure of the Lost Lamp
Regissör Gaëtan Brizzi, Paul Brizzi
Manus Carl Barks, Alan Burnett
Genre Komedi, Animerad, Familjefilm, Äventyr, 90-tal
Skådespelare Alan Young (röst), Rip Taylor (röst), Christopher Lloyd (röst), Russi Taylor (röst), Richard Libertini (röst), Terence McGovern (röst), Chuck McCann (röst)

Skapad 2019-11-15 av m86
Under slutet utav 80-talet så gick serien \"Duck Tales\" på TV! Det var den som gjorde att Kalle Ankas snåla med ändå rätt charmiga och rika farbror Joakim till slut fick komma upp i rutan. Ser...   Läs mer »

BjörnBandhund
2021-11-05
Helt okej, men TV-serien, och i ännu högre grad Barks originalhistorier, är att föredra.
2021-05-09
Jag föredrar nog Tv-serien, men den här är rätt okej...
Ful_fisk
2021-03-24
Har ju lite känslan av ett långt avsnitt, men är överlag en kul och underhållande historia i gammal god Disney-TV-serie-tradition.
Afflicter
2018-11-29
Har velat se den här filmen sedan barnsben, så det är ju med lite andra ögon man ser den så många år senare. Affischer och trailers ger en ganska annorlunda bild av handlingen. Det finns ingen direkt äventyrskänsla här och skurken är riktigt oinspirerad. Serien var briljant när man var liten, men jag undrar hur mycket man skulle ha uppskattat den här filmen, ens när man gick i lågstadiet.
dafreakish
2018-02-16
Småkul filmspinoff på Duck Tales som fångar charmen från serien och drar ut den till ett långfilmsavsnitt. Det funkar förvånansvärt bra och man minns serien med glädje.
TheHorrorfan
2013-09-04
Älskar den här filmen.
holocaust
2013-02-08
Skrattar lite åt att jag faktiskt satt en femma på denna, tänker inte ändra. Bra skit.
Strömming
2013-01-03
"Ducktales" är troligen den bästa tecknade TV-serien som Disney någonsin har producerat, så att göra en långfilm är förstås (som med alla andra franchises) en utmaning. Älskade den här filmen när jag var liten och gör det fortfarande. Dock kan jag inte låta bli och tänka hur konstigt upplägget och hur varierande storyn är när det kommer till stämning. Först är det "Indiana Joens"-äventyr, sen "Ensam Hemma" (eller ja, nån form av typisk familjekomedi), sen "The Shining"/"James Bond" och sist "Harry Potter". Animationsmässigt har jag börjat upptäcka fel i flera scener, vilket är OK när man producerar för TV men när det görs för bioduken krävs det högre standard, vilket de har slarvat lite med. John Harrysson kommer alltid för mig att vara ihågkommen som Joakim von Ankas svenska röst även i denna film! En svag 4:a får den iallafall.
Moj
2013-01-01