3.3

Fåret Shaun - Filmen

En dag ställer fåret Shaun till det ordentligt. Hans rackartyg gör så att bonden blir inlåst i en husvagn och det vill sig inte bättre än att den plötsligt rullar iväg ända till den stora staden. Shaun, Bitzer och flocken bestämmer sig för att lämna gården och försöka rädda honom.

Originaltitel Shaun the Sheep Movie
Regissör Mark Burton, Richard Starzack
Manus Mark Burton, Richard Starzack
Genre Komedi, Animerad, Familjefilm, Äventyr, 2010-tal
Skådespelare Justin Fletcher (röst), John Sparkes (röst), Sean Connolly (röst), Omid Djalili (röst), Richard Webber (röst), Kate Harbour (röst), Tim Hands (röst), Andy Nyman (röst), Simon Greenall (röst), Emma Tate (röst)

Tatty
2019-03-03
Så grym rolig och tokig film!! Uppskattades av mig och sambon!
Dream
2017-12-26
Den är faktiskt skit rolig till både vuxen som barn, tycker man om "Mr. Bean och Wallace & Gromit" så är Fåret Shaun precis lika bra, då det är lite av samma typ av roliga ljud, exemplariskt minspel samt skojiga äventyr bakom som är själva grejen även till denna succé. En annan positiv sak är avkopplingen då man slipper stress, skrikande och konstant tjat för en gångs skull! Det är faktiskt väldigt skönt ibland. Dock är den 30 min för lång hade räckt med 60 min, men annars finns inget att klaga på.
Mysharry
2017-09-10
Många detaljer och tokiga upptåg. Fyraåringen kan titta flera gånger om dagen - och jag med!
KyLLo
2017-01-01
En intressant film för barn som inte lärt sig prata. Här finns får som ser ut som gosedjur, färger, musik, dans och fåniga läten. Men hur ska barnen hålla sig vakna i 81 minuter och varför tror Filmtipset att jag ska sätta en trea?
Fiskjävel
2016-08-12
En otroligt charmig barnfilm som även passar de vuxna. Filmskaparnas sinne för detaljer och idérikedom sprudlar genom filmen. Några små partier upplevdes något långsamma, det är dock inget som sänker betyget som helhet. 4-.
2016-03-27
Varje gång jag zappar mellan TV-kanalerna och Tv-serien med Fåret Shaun dyker upp så blir jag kvar och fastnar framför denna underbar serie. Men så är det också gänget bakom Wallace och Gromit som skapat denna serien. Denna film gör mig inte besviken utan jag får det jag önskar. Kanske gör sig Fåret Shaun bäst i kortare avsnitt men detta är ändå väldigt bra, roligt och sevärt.
MrPraline
2016-03-15
Animationen är på topp som alltid när det gäller Aardman. Tyvärr så känns det som den här filmen riktar sig mot en lägre målgrupp än t.ex. Wallace and Gromit filmen som är kanonbra. Därför blir den här lite barnslig för min smak. Sedan tycker jag att man kunde gjort något mer med storyn, man har ju tröttnat på att det alltid ska vara djurfångare som är skurk i varenda film som handlar om djur. 2/5
StureStenhög
2016-02-21
Första gången som jag faktiskt ser den här lurviga skojaren, och jag måste nog säga att det var en trevlig bekantskap. Jag gillar verkligen animeringen och den lilla värld som byggs upp, och stundtals blir det också väldigt roligt. Det hela kryddas dessutom med härligt svängig musik. Är det sedan något jag har lärt mig av att se film så är det att djurfångare är värre än Hitler, och det bekräftas även här genom en kul karaktär. Men mina favoriter är nog ändå grisarna, sviniga som sig bör. Jag kan dock tänka mig att det här gör sig bättre som korta tv-episoder, den här filmen hinner iaf bli lite enformig, och min entusiasm dämpades något efterhand. Men på det stora hela var det en glädjefylld filmupplevelse
AlbinWesley
2016-02-21
Aardman har gjort det igen! Makalös animation med superfina modeller och så himla rika miljöer. Jag skrattade massor, hemskt bra film.
Astrojacob
2016-02-05
Mkt charmig men slår inte "Inside out" tyvärr.