2.6

Farlig intrig

Filmen är baserad på den kontroversiella och sanna historien om Jeanne De La Motte Valois, en grevinna som blev bortplockad ur det franska adelsregistret under sent 1700-tal. Historien om hennes kamp för att återupprätta sitt familjenamn och plats i den franska societén är fylld med hemlighetsmakeri, intriger och begär och mitt i allt detta spelar ett ökänt diamanthalsband en central roll.

Originaltitel The Affair of the Necklace
Regissör Charles Shyer
Manus John Sweet
Genre Drama, 2000-tal
Skådespelare Hilary Swank, Jonathan Pryce, Christopher Walken, Joely Richardson, Brian Cox, Adrien Brody, Simon Baker (I), Hayden Panettiere, Ben Miles

Gröne_Orm
2010-06-28
Håårfin trea. Hyfsade skådisar och en intressant story räddar ett riktigt åbäke till kostymfilm. Hilary Swank är gräslig, Pryce godkänd, Simon Baker stundtals riktigt bra.
jonbo
2007-03-22
Är väl egentligen ingen fyra - men filmen har fastnat i mitt huvud. Dock känns Walkens accent som ett stort skämt.
Bomkia
2005-09-02
Usel svensk titel - men historian funkar, med många bra biroller och snyggt gjorda kostymer.
MaraJade
2004-09-12
Önskar att den hade varit en fransk filmatisering istället...började bra, blev väldigt seg i mitten och slutade ok. Men jag kände hela tiden att detta var en film idé som kunde ha gjorts mycket bättre.
Josefine
2004-07-19
En fransk version hade känts vettigare. Snyggt foto o fantastiska kostymer i alla fall.
vral
2003-03-16
hmmmm..går att se men inte särskilt bra.Får dock en tre .kanske i högsta laget
theblueangel
2003-02-02
Rätt mysig faktiskt.
spunk_rat
2003-01-18
nja..... inte så bra. Mest knäpp faktiskt.