3.2

Farlig omväg

Nattklubbspianisten Al (Tom Neal) bestämmer sig för att lifta från New York till Hollywood för att söka upp sin flickvän som försöker lyckas i drömfabriken. När mannen som han liftar med plötsligt dör i en olycka blir han desperat och övertar mannens identitet för att undkomma polisen.

Originaltitel Detour
Regissör Edgar G Ulmer
Manus Martin Goldsmith
Genre Kriminalare, Mysterium, Film-Noir, Drama, Thriller, 40-tal
Skådespelare Tom Neal, Ann Savage, Claudia Drake, Edmund MacDonald, Esther Howard, Pat Gleason, Tim Ryan (I)

Skapad 2021-04-05 av Visse93
Filmen ”Farlig omväg” är en amerikansk Dramathriller från 1945 och är regisserad av Edgar G. Ulmer. Den är baserad på Martin Goldsmith romanen ”Detour: An Extraordinary Tale” från 1939....   Läs mer »

hsimpson
2021-01-20
Ann Savage spelar ju över så det sjunger om det, men på något sätt känns det ändå rätt. Fruktansvärt stämningsfull och tät film, och Neals masochistiska karaktär är spännande att följa. Stark fyra.
KimEkberg
2020-09-24
har ju såklart svagheter som är lätta att överse och anse vara en del av mytbildningen. Framförallt en väldigt tilldragande och nattsvart spiral käpprätt åt helskotta. Och Ann Savage bjuder på en riktig show.
stefanp
2019-12-14
Tycker att berättarrösten är malplacerad och förstör rytmen i många scener. Övertydliga förklaringar av motiv som redan är kända eller underförstådda. Helt okej i genren, men jag föredrar film-noir som är mer suggestiv och hårdkokt.
2019-07-06
Jag vägde lite mellan trea och fyra men filmen lyckas verkligen skapa en stämning och när jag tänker på filmen genom tankar om opålitlig berättare så känns fyran till slut helt given. Den självömkande berättarrösten bär hela filmen igenom och det är verkligen en liten pärla det här.
F-M-J
2017-06-08
Tidig lågbudget film-noir som underhåller för stunden. Hade varit intressant att se en remake på filmen.
KyLLo
2017-02-08
Lite väl mycket berättarröst, annars riktigt fin.
Tonti
2016-10-10
Lagom mycket handling: Slumpens obarmhärtighet. Väghak. Drömmen om Hollywood. Mörka gränder och jazzmusik.
Spidde
2015-11-29
Allmänt cool och med en ovanligt lyckad berättarröst, men annars ingen höjdare. Sevärd som exempel på noirfillm gjord med liten budget.
myslas
2015-11-07
Bra lågbudget-noir men knappast en film som kan jämföras med de bästa i genren.
AlbinWesley
2015-01-05
Lysande koncis klassnoir. Den korta speltiden och effektiviteten i berättelsen får en lite att undra varför det finns längre filmer ens. Tippelitoppen.