3.5

Farligt begär

Den iskallt manipulerande markisinnan de Merteuil vill hämnas på sin fd älskare genom att låta sin vän Vicomte de Valmont förföra hans blivande unga hustru. Men Valmont är mer intresserad av att tvinga den sköna madame de Trouvel att trots sin höga moral bli hans älskarinna. Han räknar dock ej med att bli förälskad.

Originaltitel Dangerous Liaisons
Regissör Stephen Frears
Manus Choderlos de Laclos, Christopher Hampton
Genre Romantik, Komedi, Drama, 80-tal
Skådespelare Glenn Close, Keanu Reeves, John Malkovich, Michelle Pfeiffer, Uma Thurman, Swoosie Kurtz, Mildred Natwick, Peter Capaldi

Skapad 2019-10-30 av carreyholic
Den fantastiskt fascinerande filmen Farligt begär från 1989 - handlar om två djävulska individer - Vicomte de Valmont (John Malkovich) och Madame de Meurteuil (Glenn Close), som helt brutalt leker...   Läs mer »

2017-10-23
Tonti
2015-10-04
Ganska bra, som det mesta av Frears.
2014-12-27
Sexigt kostymdrama med fantastiska skådespelarprestationer. John Malkovich spelar rollen som Valmont på ett mörkt och cyniskt sätt som imponerar. Glenn Close och Michelle Pfeiffer imponerar också. En film fylld av sexuella spänningar och ett cyniskt spel om människors känslor och begär. Mycket sevärd och Malkovich är som sagt väldigt bra här.
#54
2014-01-11
Välskriven.
sirkurt
2012-09-15
Absolut en bra film med lysande skådespelare, däremot blir handlingen och alla intriger ganska tröttsamma efter ett tag men för att vara en kostymfilm känns den ovanligt intressant.
Gigi1943
2012-04-16
Gillar kostymfilmer, men inte när handligen är så fladdrig så man knapp kunde hänga med i alla intriger. Vem var det egentligen som älskade vem och gjorde han/hon verkligen det??? suck.
ModestyWilde
2012-04-08
Psykopaten de Merteuil och narcissisten de Valmont är verkligen kryddor i denna utmärkta historia, som filmats så många gånger och fortfarande engagerar - idag mer än någonsin. Jag tycker i och för sig att filmen "Valmont" är lika bra, fast på ett annat sätt. Den har rätt skådespelare i flera av rollerna och är mindre stel, men också något mindre storslagen, kanske. Malkovitch är i helt fel roll, eftersom han inte är någon egentlig förförare - men skådespeleriet är det inget fel på. Mycket bra och sevärd - även om jag tycker att den franska versionen med Rupert Everett och Nastassja Kinsky (samt en något träig Catherine Deneuve) som utspelar sig i mer modern tid, är den bästa versionen av den här suveräna berättelsen.
Astrojacob
2012-03-20
En av de bästa kostymfilmerna på flera årtionden, frånsett Amadeus. Skådespel, intrig, atmosfär superbt. Mycket nära en Femma, men en stark Fyra för detta trefaldigt Oscarsbelönade drama, med både en ung Matrix-Keanu Reeves och Kill-Bill-Uma Thurman. Malkovich och Glenn Close kanske i deras bästa roller?
F-M-J
2012-03-06
Skådespelet håller oerhört hög klass med Malkovich i en av sina bättre roller. Filmen äger också ett jämnt tempo vilket bidrar till ständigt engagemang från mig som åskådare. Svag fyra.
Hitschmidt
2011-11-19
Fängslande film med en fantastisk John Malkovich!