2.4

Farligt löfte

Den lilla flickan Helen blir av en händelse vittne till ett mord i det hus hon bor i. Mördaren, som är en granne, försöker få henne tystad.

Originaltitel Farligt löfte
Regissör Håkan Bergström
Manus Torsten Scheutz
Genre Drama, Kriminalare, 50-tal
Skådespelare Bengt Blomgren, Ulla Holmberg, Lena Nyman, Inger Juel, Herman Ahlsell, Birgitta Valberg, Guje Lagerwall

Albion
2020-04-15
En lite "hårdkokt" svensk kriminalare med en ung Lena Nyman i viktig barnroll. Ja, det låter nog bättre än vad slutresultatet blev. Lena är inte alldeles lyckad och familjelyckan kan man ju ha sina synpunkter på. Men men, visst, det fungerar på det stora hela. Betyget landar på en svag 3;a, dvs 3-
dudson
2020-03-17
Ganska skön Swe crime Noir old-shool. Tycker den tappar styr fart tyv, då Nyman är så helt retarded i sin roll. Fast mördaren är sliskig värre ändock" Stort + till alla härliga Sthlm"s miljöer iaf. 2+
Memmem
2016-03-15
Lugn och spännande krimi! En äkta man intresserar sig för en grannfru, när hon inte vill en kväll, åker han till en annan kvinna. Dagen efter får han veta att grannfrun mördats kvällen innan. Han har inget alibi, men får hustrun att ljuga för polisen. Den som skulle kunna rädda honom är hans 6-åriga dotter, som har sett en annan man gå in till grannfrun senare under kvällen, men hon säger inget till föräldrarna. Men så råkar denne andre man få reda på att flickan sett honom. Väl spelat och lagom spännande. Historien är kanske inte så trovärdig, men ändå intressant. Betyg: 3+
2016-03-14
Jag såg om den bara för de sköna miljöbilderna, thrillerdelen är faktiskt ganska tråkig och det hade inte stört mig om *spoiler mördaren lyckats döda ungen.
sven_usling
2016-03-08
Ganska underhållande men väldigt illa regisserad thriller.
2012-05-21
Inte så upphetsande men snygga 50-talsmiljöer.
TobiasRydén
2012-05-21
Smått underhållande är den visst, men den misslyckas ändå med vad den försöker åstadkomma i thrillerväg. Alla karaktärer är så korkade och gör så ologiska beslut att det inte blir spännande.
HerrArne
2012-05-21
Svagt manus. En film där det bästa är att se gamla reklamskyltar och en ung Lena Nyman.
dudson
2012-05-21
Fin gammal hedelig mord historia där folk pratar så himla övertydligt&fint.I stkhlm på den gamla goda tiden..
2010-04-04
Jag tycker inte att Lena Nyman gjorde nått större avtryck men en helt ok film är det.