3.9

Fart, flickor och faror

Keaton arbetar som projektionist på en biograf. Under en föreställning råkar Keaton somna och drömmer att han befinner sig i filmen där hans karaktär är Sherlock Holmes. Han får i uppdrag att hitta några försvunna pärlor.

Originaltitel Sherlock Jr.
Alternativ titel Sherlock Junior, Fart, flickor och kärlek
Regissör Buster Keaton
Manus Clyde Bruckman, Jean C Havez, Joseph A Mitchell
Genre Mysterium, Komedi, Kortfilm, Stumfilm, 20-tal
Skådespelare Buster Keaton, Kathryn McGuire, Joe Keaton, Erwin Connelly, Ward Crane

andybrando
2017-11-22
Denna filmen är sannerligen en teknisk och konstnärlig triumf. En briljant och hejdlöst rolig historia som fyllde mig med glädje. Sublim studie i filmens och fantasins värld. Rekommenderas varmt!

2016-01-19
Intelligent, morsom og vellaget. +3
2015-01-29
Buster Keaton, vilken kille! Charmig, rolig och så otroligt uppfinningsrik!
2015-01-05
Allt som sker i filmen upplevs av mig som tittare som det sker med sådan lätthet och utan ansträngning både sett till humor och effekter. Utifrån detta kan jag inte annat än att konstatera att Buster Keaton inte bara var otroligt talangfull utan även lite av en genialisk filmskapare. 4-
MaxMackan
2014-11-10
Filmen som sådan är egentligen ingenting och egentligen inte min kopp te med slapstick-liknande grejer. Men det är svårt att inte imponeras av det tekniskt briljanta scenerna i den här. Stunts och trickfilmning som måste ha flyttat gränserna för filmskapandet rejält på sin tid.
myslas
2014-06-22
Man måste älska Buster Keaton och hans ständigt sorgliga uppsyn. Makalösa stunts, underbar klippning och fantastiskt roligt från början till slut.
lekke
2013-12-16
Ååååh, hur kan man ogilla Buster Keaton? En uppsjö av uppfinningsrika actionsekvenser och fin komisk timing finns här samt ett kul metagrepp.
hestret
2013-07-27
Jag kommer nog aldrig riktigt köpa stumslapsticken helt fullt ut, men den här filmen gillar jag och många gagsoch stunts funkar faktiskt här. Filmen har en stor förtjänst i att den är kort och inte stretchar materialet med onödiga scener. Här får vi en liten film av det lilla narrativet. Älskar vissa av de tekniska sakerna (effekter, klipp, musik) som åstadkoms i den här filmen också. Intriger, romans, äventyr och en reflexiv fråga i slutet som borde intressera alla filmälskare - kan vi lära oss något av film? Minus får filmen dock för att den har en något tunn huvudplot ändå, men det känns ändå helt okej. Tycker heller inte att boven i dramat var något vidare. En stabil fyra.
deseriedouleur
2012-10-26
Charmig med snygga klippningar. Stark trea.
pellelewis
2012-10-23
Filmen är utan tvekan väldigt skickligt klippt – blev verkligen förvånad när han klev in i filmduken. Flera scener är underhållande men som helhet blir det lite för billigt, uttjatat och knappt för högre betyg; sevärd, men inte mer.