3.8

Farväl min konkubin

Ett storslaget epos om två operastjärnors liv, från den hårda barndomen vid en kinesisk teaterskola, via deras framgång och berömmelse till deras nedgång, fall och möte efter många år från varandra. Parallellt med berättelsen om de två männen får vi hela Kinas moderna historia berättad för oss.

Originaltitel Ba wang bie ji
Alternativ titel Farewell My Concubine
Regissör Chen Kaige
Manus Lillian Lee, Lei Bik-wa, Lu Wei
Genre Drama, Romantik, 90-tal
Skådespelare Leslie Cheung, Zhang Fengyi, Gong Li, David Ng, Ge You, Lu Qi, Jiang Wenli, Ying Da

Ful_fisk
2019-08-17
Jävligt snygg och svepande episk. Storyn är bra den med, men rör ihop det lite för mycket ibland för att man ska vara hundra procent där hela vägen genom alla tre timmarna. En fyra knåpar den ändå ihop! Kina under den här tiden... vilka jävla humörsvängningar!
Zebulonm
2017-10-21
Lång och blir för seg alltför många ggr.....
Dutch
2017-08-03
Bra första del sen blir det rena rama sömnmedlet. Men en trea ska den ha, mycket välgjord!
BrutusBeefcake
2017-01-03
Börjar väldigt starkt och är väl egentligen rakt igenom bra, men det hoppar lite väl mycket mellan karaktärerna. Hade önskat att man höll linje med en karaktär lite mer. Riktigt vacker, men ibland också lite småstörande musik.(9-/15)
Galivan
2015-07-30
Jag får lite samma känsla som när jag var liten och såg "Mitt liv som hund", en förrvirrande skräckfylld upplevelse. Det är lite galen känsla över filmen, det kan hända otäcka grejer när som helst, växelvis med lustiga händelser. Det är alltså ungefär 50 år som skildras, likt "Den blå draken" från samma år. Välgjord och intensiv, men känns oerhört lång, och det blir lite jobbigt när man föjer det där teaterparet så otroligt länge. Handlingen maler på även om det är levande och fullt av händelser. Men det är lite utmattande.
F-M-J
2015-06-17
Storslagen produktion som håller förstklassiga mått i mer eller mindre varje faktor av en filminspelning och dess för och efter arbete. Historien är gripande och längs med det hela får man det förträffliga nöjet att bli undervisad Kinas närliggande historia i det förgående seklet. En mycket stark fyra.
goeran
2015-06-14
Storyn i Chen Kaiges drama Farväl min konkubin från 1993 är kanske väl melodramatisk men man får en givande översikt över kinesisk nutidshistoria (jag gillade särskilt det kritiska avsnittet om Kulturrevolutionen).
Molestaire
2014-08-16
Härlig crash course i Kinas senaste 100 år. Oerhört gripande slut.
#54
2014-02-16
Jag kan inte påstå att jag förstår mig på kinesisk opera.
foppa99
2013-10-02
På alla sätt en ganska så fantastisk film