2.9

Farväl till vapnen

Det är tiden för första världskriget, och en amerikansk ambulansförare befinner sig i Italien. När han blir sårad och hamnar på sjukhus, förälskar han sig i en brittisk sjuksköterska. Baserad på Ernest Hemingways roman.

Originaltitel A Farewell to Arms
Regissör Frank Borzage
Manus Benjamin Glazer, Oliver H P Garrett
Genre Romantik, Krig, Drama, 30-tal
Skådespelare Gary Cooper, Helen Hayes, Adolphe Menjou, Mary Philips, Jack La Rue, Mary Forbes, Gilbert Emery, Blanche Friderici

2015-01-07
Även om förhållandet mellan Gary Coopers och Helen Hayes karaktärer blir mer rörande ju längre in i filmen man kommer så engageras jag aldrig riktigt fullt ut. Jag hade högre förhoppningar än vad som levererades till mig. Filmen känns föråldrad och det hjälps inte av den rätt kassa svenska dvd-utgåvan.
Tonti
2014-07-28
För kass bildkvalitet för att helt njuta men fotot är emellanåt enastående. Naturligtvis helt melodramatisk vilket skapar en viss distans.
KimEkberg
2014-07-22
vissa genidrag i en ganska smäktande rulle.
jingoo
2010-04-11
Bra stämning där Helen Hayes är intressantast men Gary Cooper gör också bra ifrån sig. Scenerna dom emellan blir mer rörande ju längre filmen utspelar sig.
thefox
2009-12-31
Bra antikrigsfilm vars främsta styrka är fotot som bitvis kändes ganska avantgardistiskt för att komma från 30-talets Hollywood. Här och var hämtade inspiration från den tyska expressionismen och det sovjetiska montaget, men tyvärr var dvd-utgåvan en skam för torra land och Cooper blev egentligen inte riktigt bra förrän mot slutet.
Astrojacob
2009-11-02
Räddas av dramatiken, inte av uselt skådespel. Dessutom luddig intrig o dålig ljussättning bitvis. Se Sunrise från 1927 istället.
Redwood
2007-10-14
Tja, väldigt sentimental, och ganska pretentiös. Ingen film som berörde mig på djupet, men jag störde mig heller inte på den.
goeran
2007-08-25
Även om Gary Cooper och Helen Hayes gör en bra insats så känns filmen som helhet lite föråldrad. Min filmupplevelse stördes något av att jag såg en ganska dålig dvd-utgåva med miserabel svensk textning. Det hade varít bättre att se filmen utan text.
oktan
2006-10-09
hade förväntat mig något mycket mer gripande och välgjort med dom huvudpersonerna...
TomSawyer
2006-09-07
Historien var alldeles för ändrad för sitt eget bästa