3.2

Fasadklättraren

Phillip Morell är 17 år och är bara bra på en enda sak: att klättra. Han dras in i ett kriminellt gäng utan att egentligen mena det, och hamnar plötsligt i fängelse. Hans medfångar förstår ganska snart att de kan utnyttja Phillips talanger för att göra ett rymningsförsök. Och för första gången i sitt liv får Phillip en vän: gamle kåkfararen Larsson som ser bortom fasaden hos den unge klättraren och bestämmer sig för att lära upp honom. Men kommer Phillip att klara av det svåra mästarprovet när den dagen kommer?

Originaltitel Fasadklättraren
Regissör Rumle Hammerich
Manus Rumle Hammerich, Ulf Stark
Genre Drama, Mini-serie, 90-tal
Skådespelare Björn Kjellman, Per Oscarsson, Björn Granath, Viveka Seldahl, Reine Brynolfsson, Gerhard Hoberstorfer, Rino Brezina, Tomas Norström, Jane Friedmann, Mårten Klingberg, Hélène Parment, Krister Henriksson, Anita Wall, Pia Johansson, Palle Granditsky, Per Eggers, Dan Johansson, Hélène Parment, Thomas Roos, Allan Svensson, Peter Kneip, Stephan Karlsén

picklessmulan
2018-03-12
Sista delen var riktig bra men de andra två var dåliga! Stannar på en Stark Tvåa
2018-03-07
Gäsp, så jäkla seg!!!
KyLLo
2017-06-12
Per Oscarsson är bra och stundtals riktigt underhållande i sin biroll. Handlingen är småoriginell. Det gillar jag. Problemet för mig här är att det inte känns äkta. Då hade det nog blivit högre betyg. Jag skulle tro att jag såg den när den gick på tv första gången och jag ångrar i alla fall inte att jag såg om den. En stark tvåa.
Spidde
2017-06-11
Jag är född 87 och har minnen av att jag har sett den här serien som liten (säkert nån repris i slutet av 90-talet). Att se serien igen som vuxen var en mycket trevlig upplevelse. Så mycket tid har passerat att kläderna m.m. nu känns coola och det känns överlag som en produktion från en mysig, trevligare tid. Jag gillar svenska film- och TV-produktioner från skarven mellan 80- och 90-talet och tycker många av dem har mer attityd och edge än mycket som produceras idag. Fasadklättraren är teatral utan att någonsin kännas pretentiös. Storyn är bra, skådespelarna briljerar, manuset är välskrivet och stämningen är fan oslagbar. Jag tycker det finns mycket att älska hos denna serie. Stark fyra.
martstenb
2015-02-01
Dålig film
Jennyshima
2014-05-03
Den här filmen gjorde mig till ett stort Björn Kjellman-fan.
ClintanTheKing
2013-03-19
Otroligt bra svensk mini-serie! Jag älskar denna. Björn Kjellman och Per Oscarsson gör fantastiska prestationer.
Hypostas
2012-11-07
Näe, Phillip har inte Asperger. Han är känslig för stämningar och andras känslor, men han verkar snarare lite lätt efterbliven. Inte direkt intelligent. Men det här är en saga och ingen av karaktärerna är väl egentligen särskilt realistiska. Medvetet överspel av Reine Brynolfsson mfl. Jag kände igen det första avsnittet och tror att det är det enda som jag såg då när filmen kom. Nu har jag sett hela filmen och kan väl inte riktigt rekommendera den till andra. Den är lite som en saga i stil med tex. Rapport till himlen, men inte alls lika rolig som den serien. Dock väldigt speciell och vissa kommer säkert att älska den. Jag tyckte att den blev för seg. Stark tvåa.
våldsamt_våld
2012-04-10
Philip har Aspberger men det tänkte man nog inte på när man såg den för 20 år sedan.
franq
2012-02-21
Så 1990, dramatenskådespeleri och överspel etc. Men ändå en handling som suger med en i magtrakten. Kjellman och Oscarsson är underbara i sitt samspel!