2.8

Fast Food Nation

Fast Food Nation är ett ensembledrama som undersöker och skildrar hälsoriskerna som förknippas med snabbmatsindustrin. I fokus är även de sociala och miljömässiga konsekvenser industrin för med sig.

Originaltitel Fast Food Nation
Regissör Richard Linklater
Manus Richard Linklater, Eric Schlosser
Genre Komedi, Drama, Romantik, 2000-tal
Skådespelare Wilmer Valderrama, Catalina Sandino Moreno, Patricia Arquette, Greg Kinnear, Luis Guzmán, Ashley Johnson, Kris Kristofferson, Cherami Leigh, Jason McDonald, Hugo Perez, Avril Lavigne, Ethan Hawke, Paul Dano, Bruce Willis, Ellar Coltrane

2017-10-29
helt ok
2017-07-31
Suger.
Starkbröl
2017-02-02
Jag trodde faktiskt det skulle vara en dramadokumentär, men det blev istället tråkig och gnällig antikapitalistisk propaganda med fokus på industriell köttproduktion och därtill hörande fenomen. Lyckas vare sig vara rolig eller upprörande trots det vidöppna målet den siktar mot. Jag sympatiserar nog mest med Bruce Willis i hela filmen och då är det något fel på den.
Darn
2015-02-08
Bra, bra. Lite som ett skolboksexempel på intersektionalitet av olika slag, om än inte av det inte allt för djupdykande slaget. Synd också att man inte får lära känna karaktärerna lite mer, det kändes som de kom i andra hand, vilket gjorde att filmen kändes aningen splittrad. Annars, fullt godkänd!
AlbinWesley
2014-09-22
Bra film med många viktiga beröringspunkter, men dess styrka blir också dess svaghet då de berättelserna spretar och tar filmen åt lite olika håll. Dock är den fenomenalt trevlig att se igenom ändå, de respektive berättelserna är alla värda att följa.
Dutch
2014-03-15
Mysig film, men blir för segt till slut.
Rune2000
2013-12-12
En ganska annorlunda film från Richard Linklater! Denna film försöker att granska ett viktigt ämne och det känns nästan som att Linklater lyckas med att åstadkomma sin poäng men tyvärr tappar filmen rejält mot slutet. Stort plus för roliga cameos från Ethan Hawke och Bruce Willis.

2013-05-20
inte dum alls
hestret
2013-03-03
Bra skådespel och stabil regi, men manuset är lite segt, spretigt och övertydligt. Filmen tappar rätt mycket tempo när den håller på med massa bihandlingar. Vi bjuds också på ett par riktigt icke-subtila monologer för att göra budskapet, som jag för övrigt håller med om helt, riktigt klart. Det är ofta svårt att vara både utbildande och underhållande samtidigt. Minus i originalitetsspalten när man ser snabbmatsarbetare spotta på burgaren också. En trea som är svag, om än en rätt stark sådan.
Sznax
2013-02-28
Till en början intressant men i slutändan rinner allt ut i sanden. Kinnears karaktär är intressant och den delen av filmen är den klart bästa. Tyvärr försvinner den innan halva filmen gått och efter det så blir det ointressant och oinspirerat. Man får inget grepp om någon karaktär alls och man bryr sig lite för lite om vad som händer. De otäcka bilderna används inte på riktigt rätt sätt, de blir inte så fasansfulla som de skulle kunna bli och får nog faktiskt inte särskilt många att tänka om ang. snabbmat. Betyg 5.2