Fata Morgana

Bilder tagna i Saharaöknen ackompanjerat av Leonard Cohen och en skapelsemyt.

Originaltitel Fata Morgana
Regissör Werner Herzog
Manus Werner Herzog
Genre Dokumentär, Drama, Science Fiction, 70-tal
Filmnummer 20548

skitbad
2020-09-02
Fantastisk! Går från att stundom vara magisk till att ibland vara underbart märklig!
jlam
2016-11-05
Underlig på ett knasigt och inte bra sätt. Den multipla flyglandningen och flummande tyskarna i öknen är det man tar med sig.
Engravadlax
2014-07-07
Herzog goes full artfag, typ.
apmannen
2014-02-19
Har nu sett rumba-scenen inte en, inte två, inte tre gånger, utan snarare 200 gånger. Vem ringer man för att boka? Vem? Vem? PM:a och bli rikligt belönad.
JimCarrey
2013-05-07
Der blitzkrieg ist Wahnsinn.
JimCarrey
2013-05-07
Popul Voh är en av de personliga favoriterna bland skapelseberättelserna och jag tycker Herzog får med många av de relevanta reflektionerna i den här filmatiseringen.
ses11
2012-09-03
Alltså, jag vill ju verkligen se ett sammanhang, och gillar verkligen Reggio-stilen på första halvtimmen. Men när Herzog klipper in människor som klättrar i kratrar och skölpaddsdykare, inser man att han inte har ett sus om den här filmen som konstverk. Känns mer som ett taggigt montage av restbilder från en annan filmproduktion. Experimentell film kan vara så mycket bättre än så här!
zonk
2012-03-31
Första tredjedelen är nästan lite lovande, om än med glacialt tempo, men sen ballar det ur helt. Sensmoral: om en tokig tysk ber dig om pengar för att spela in nån slags allegori om skapelseberättelsen i öknen, be honom flyga och fara.
SantaClaus
2010-11-17
"I'm not sure that Herzog is as interested in sounding alarms as in exploiting our fascination with misery, which is less of an alarm than simply alarming." - NY Times recensent Vincent Canby, 1971
Stan
2010-01-05
Vad i helvete. stängde av efter 45 minuter. Såg det annorlunda ut efter halva filmen?