2.8

Fatso

Fatso är inte historien om en kåt tjockis som runkar i ett hörn. Det är en historia om en kille som vill vara som alla andra. Och om hur svårt det är att vara stor och dum. Rino är 30 år och bor i en lägenhet han har ärvt av sin farmor. Han äter nutellan direkt från burken, drömmer sig bort på sidan teenagesluts.com och chattar hela nätterna under sitt alias "kapten kuk".

Originaltitel Fatso
Regissör Arild Fröhlich
Manus Arild Fröhlich, Lars Gudmestad
Genre Komedi, 2000-tal
Skådespelare Nils Jørgen Kaalstad, Josefin Ljungman, Kyrre Hellum, Jenny Skavlan, Julia Markiewicz, Per Kjerstad, Petter Kaalstad, Anders Baasmo Christiansen, Lisa Loven Kongsli, Mattis Herman Nyquist, Ann Eleonora Jørgensen

KyLLo
2021-07-05
Handlingsbeskrivningen och omslagsbilden ger sken av att det är riktigt oseriös sexkomedi om en man som inte tar sig själv på allvar och ligger med så många han kan. Det är väldigt missvisande. I själva verket är det tragikomiskt om en ung och nördig överviktig man som vill ha en kärleksrelation och ligga som de flesta andra, men som är osäker och har svårt att ta tjejer. En och annan scen är väl övertydlig, men annars tycker jag att den är annorlunda och inte helt förutsägbar. Kaalstad är utmärkt i huvudrollen. Han har utseendet för rollen, de rätta ansiktsuttrycken och osäkerheten. Kompisen är också väldigt bra och påminner en del om Ole i Sällskapsresan. Filmen riktar sig nog främst till unga och personer som är unga i sinnet. Vill man se en film med snarlik handling men utan vulgära scener och sexskämt finns En väldig vänskap. Själv tycker jag om båda.
2018-08-15
Kass!
2016-12-10
Ljusår ifrån Pitbullterje. Ett klyschig och förutsägbart staplande av "obekväma situationer" och billiga provokationer - funkade inte särskilt bra för mig. (6/15)
Teodor
2015-08-26
Riktig feelgoodfilm. Rolig och lite speciell. Kaalstad är väldigt bra. Svag fyra.
Lotta1
2015-05-22
Sämre än en etta!
Qhunden
2015-04-23
Skön stil! Hade gott kunnat vara ännu mer flippad och inte automatiskt falla tillbaka i samma gamla struktur och tråkiga dramaklyschor som alltid. Osar lite filmskola men det gör inte så mycket, jag hade jävligt kul i tv-soffan för en gångs skull. Kanske är det lågbudgetfaktorn som gör att den får en fyra istället för den kanske mer rättfärdigade trean. Kaalstads briljanta skådespeleri får väga upp för Ljungmans usla.
Haroo
2014-11-15
Förvånansvärt rörande samhällsskildring. Väldigt sevärd även om skådespelet (bortsett från Nils Kaalstad) lämnar mycket att önska.
Suckram99
2014-05-08
Rolig. Bra fast dålig. Sorglig som f*n
Asmorod
2014-04-01
Jag grät, jag skrattade och mitt liv förändrades.
justcelsius
2013-12-01