3.7

Faust

En filmatisering av legenden om Faust, som när pesten sprider död i hans stad, säljer sin själ till djävulen för evig ungdom och lycka.

Originaltitel Faust: Eine deutsche Volkssage
Regissör F W Murnau
Manus Hans Kyser
Genre Skräck, Stumfilm, 20-tal, Fantasy
Skådespelare Emil Jannings, Gösta Ekman (dä), Camilla Horn, Frida Richard, William Dieterle, Yvette Guilbert, Eric Barclay, Hanna Ralph, Werner Fuetterer

fisk0
2021-10-10
En del otroligt snygga scener. Sedan är själva berättandet lite ojämnt, men lutar ändå åt en svag fyra.
labi
2020-11-28
Camilla Horn was a dish.
hsimpson
2020-05-10
Omtitt och höjning (precis som för Nosferatu häromdagen). Murnaus filmer vinner verkligen i längden. Den här är ju stundtals alldeles briljant!
goeran
2018-09-11
Trevligt att se om F W Murnaus klassiska stumfilmsdrama Faust från 1926; den underbara filmen håller väl för en omtitt. Fantastisk scenografi och duktiga skådespelare som Emil Jannings, Gösta Ekman och Camilla Horn borgar för en stor filmupplevelse. Allra bäst av skådespelarna är Emil Jannings som Mefisto; han är helt sagolik.
kakbakarn
2016-07-30
Självklart bra som vanligt av Murnau, ofta vädigt snygg och maffig. Men historien går lite i vågor, liksom mitt engagemang - dramaturgiskt kanske det finns någon brist. Tycker även Jannings gjort mästerligare rollprestationer. En av stumfilmerans allra starkaste treor, ändå. :)
Tsurugi
2015-05-30
Sågs med musik av Timothy Brock. Fantastiskt.
Andravåningen
2015-04-26
teaterestetiken funkade inte för mig, och effekterna kändes som om de var där för deras egen skull. har inte läst faust, men är inte mer sugen på det efter att ha sett filmen. svankmajers version vinner alla gånger.
myslas
2015-03-01
Det finns moment av filmen som är fantastiska, men det finns också delar som ärligt talat är rätt lökiga för att vara Murnau. Som helhet bra men inte en av hans bättre filmer.

2014-07-24
Känns orättvist för en film som denna att bli kallad corny och popkulturell. Menar bara att dessa kommentarer byggs på personen i frågas filmer den sett innan denna och kan lova att årtalet på dessa är efter 1926. Just sayin

2014-05-24
Visuell knockout, klassisk historia och starka känslor. Sensationellt vacker och galet fantasifull. Tappar lite luft halvvägs, men hämtar sig snart igen och levererar en storslagen final. Och tänk att jag inte var särskilt förtjust i den första gången.