2.2

Fear and Desire

Fear and Desire utspelar sig under ett fiktivt krig i ett oidentifierat land. Fyra soldater överlever en kraschlandning och upptäcker att de är fångna bakom fiendens linjer.

Originaltitel Fear and Desire
Regissör Stanley Kubrick
Manus Stanley Kubrick, Howard Sackler
Genre Krig, 50-tal
Skådespelare Paul Mazursky, Frank Silvera, Kenneth Harp, Stephen Coit, Virginia Leith, David Allen

Danny_Boy
2019-05-23
Det är svårt att sätta betyg på den här. Ur ett filmhistoriskt perspektiv så är den väldigt intressant. Som film betraktad finns det en hel del att klaga på. Vad jag tar ifrån denna filmen är att den gav oss en liten glimt av vad som skulle komma i framtiden. Är du ett Kubrick-fan så är den ett måste!
Dele
2015-05-02
Några fina bildsekvenser men särskilt engagerande eller intressant är det inte.
Darn
2015-02-26
Fattar absolut inte avskyn mot filmen. Att Kubrick själv ska ha varit missnöjd må vara hänt, filmen lider tyvärr av lite för konstig klippning och slarvig berättarteknik. Men storyn i sig och vad som verkar vara ambitionen gillar jag starkt.
KimEkberg
2014-10-05
jag hatade den verkligen
Stan
2014-04-06
på tiden att jag såg den sista Kubrick-filmen jag hade kvar att se. ingen höjdare direkt, men Kubrick visar vilken potential han har och blixtrar till ibland med fint foto och klippning.
saggesaliv
2014-03-27
Verkligen inte så kass som jag läst att den skall vara, tvärtom så gillade jag den faktiskt. Storyn är riktigt bra, det är bara utförandet det är fel på, Kubrick var bara en ung man som inte riktigt bemästrat konsten här än. Skådespelet är även det riktigt bra, Paul Mazursky gör sin första roll och även filmens bästa prestation. Visst drar jag tankarna något åt Apocalypse Now på slutet, och där förbättras även bildspråket något från tidigare. Hade Kubrick gjort denna filmen tio år senare är jag säker på att den skulle få bra kritik av de flesta kritiker, nu är det dock hans första och den är ganska fult utförd, samt som klippningen är horribel nästintill. Av mig får den en stark 6/10, på snudden till sjuan - en trevlig överraskning såhär på kvällskvisten. För det var verkligen inte den kalkon jag läst att de skulle vara.
ClintanTheKing
2014-03-22
Snäppet vassare än båda Kubricks tidigare dokumentärer i denna som är hans första riktiga långfilm. Spännande och välgjort krigsdrama på dryga timmen. Helt klart sevärd!
Disintegrator
2013-09-11
En dålig film, ja. Här har han inte riktigt bemästrat berättandet över en hel film, och konsekvensen av att inte spela in ljud på plats är tydlig. Men den är mästerlig på sina håll. T.ex syns det att Kubrick är i grunden en fotograf för att filmen innehåller en del otroliga bilder.
Sznax
2013-03-12
Att Kubrick kallade filmen amatörmässig är inte svårt att förstå, för det är precis vad den är. Det är väldigt lite i filmen som har någon behållning alls, klippningen är ibland riktigt fin. Tunt manus, riktigt dåliga skådespelare och rent dåligt gjord. Betyg 3.4
Engravadlax
2012-03-12
Ja, det här var ju dåligt.