2.9

Fear X

John Turturro spelar en nollställd snut som patrullerar en galleria, besatt av tanken att finna sin frus mördare. Med hjälp av övervakningskamerornas videoinspelningar försöker han få en ledtråd till omständigheter och gärningsman. Men mystiken kring fruns död tätnar bara, och ju mer han rör om i getingboet, desto argare surrar det.

Originaltitel Fear X
Regissör Nicolas Winding Refn
Manus Nicolas Winding Refn, Hubert Selby Jr
Genre Thriller, 2000-tal
Skådespelare John Turturro, Deborah Kara Unger, James Remar, Amanda Ooms, Stephen Eric McIntyre, William Allen Young, Gene Davis, Mark Houghton, Jacqueline Ramel, Nadia Litz

STHRUDTS
2020-05-05
Klurigt manus och John Turturro är toppen, men slutet kommer lite plötsligt.
KyLLo
2018-10-25
En mystisk och stundtals otroligt spännande thriller i riktigt mysiga miljöer. Turturro är perfekt i huvudrollen. Lite rörig och rumphuggen. Vad jag uppfattade av bakomfilmen tog pengarna slut innan filmen var klar, vilket kan förklara det. En trea eller fyra.
dbergkamp
2014-04-02
Helt okej thriller, Turturro är alltid sevärd !
Engravadlax
2014-03-21
Refns bästa/minst pretentiösa film?
Hypostas
2014-01-17
Riktigt bra thriller, även om slutet kanske lämnar en del övrigt att önska. Påminner lite om Twin Peaks. Turturro är utmärkt i huvudrollen.
jeremy_jones
2013-07-31
Till och från lagom lökig i utförandet. Det sitter inte 100%, knappt ens 60-70%... men den är både intressant och suggestiv, och när den är som allra bäst ser man vilken lysande regissör och konstnär Winding Refn faktiskt är. (3/6)
severin
2013-07-13
En trea tack vare Enos starka soundtrack och Turturros nyanserade spel, men trots en hel del skavanker både i regi och manus. Känns som om man slängt in lite extra twin peaks-mystik här och var för att slippa skriva färdigt manus.

2011-10-02
John Turturro är kung.
2009-07-07
En underbart stilren film med otrygg stämning, smakfullt släpigt tempo och ett överjävligt soundtrack. Kan komma ett höjas vid en omtitt. (9+/15)
Dele
2006-09-17
Skön stämning och musik i en lågmäld och stilsäker thriller. En positiv överraskning.