Fear X

John Turturro spelar en nollställd snut som patrullerar en galleria, besatt av tanken att finna sin frus mördare. Med hjälp av övervakningskamerornas videoinspelningar försöker han få en ledtråd till omständigheter och gärningsman. Men mystiken kring fruns död tätnar bara, och ju mer han rör om i getingboet, desto argare surrar det.

Originaltitel Fear X
Regissör Nicolas Winding Refn
Manus Nicolas Winding Refn, Hubert Selby Jr
Genre Thriller, 2000-tal
Skådespelare John Turturro, Deborah Kara Unger, James Remar, Amanda Ooms, Stephen Eric McIntyre, William Allen Young, Gene Davis, Mark Houghton, Jacqueline Ramel, Nadia Litz

2006-09-16
Ingen kioskvältare till thriller direkt.
Moonlighting
2006-07-04
Regissören Nicolas Winding Refns vända i Staterna är överlag klart godkänd men lämnar en del att önska. Det vilar en viss lamhet över dialogen som känns övertydlig och inte ligger riktigt rätt i någons mun förutom den alltid övertygande Turturro. Tonen vill vara tung och ödesmättad men känns ibland lite för sökt. Refn vill öka känslan av paranoia för varje scen som går men når till viss del bara en ganska snopen slutsats. Men filmen är ambitös och våghalsig. Fint foto och bra ljuddesign.
makemyday
2006-05-03
Filmtipsets mest felaktiga uträknade betyg hittills. Beräknad etta. Tycker att det är en femma. Stämningen är underbar, regin fantastisk. Den påminner en del om Lynch båda mästerverk Mulholland drive och Lost highway.
ameliepoulain
2005-12-06
Jag blev helt chockad när jag såg att denna gick på dansk TV2, och plötsligt dyker Amanda Ooms upp där! Den här vill jag nog se, om tillfälle ges. Tippad fyra, och det är ju bra.
mystepho
2005-11-28
Funkade alldeles utmärkt! Schysst stämning och bra driv trots hastigheten i berättandet.

2005-11-08
Lite besviken faktiskt.. tyvärr. Turturro är bra som vanligt, men hade gärna sett en lite längre film där man hade fått reda på mer. Den känns.. inte riktigt färdig, på nåt sätt.
lizzard
2005-09-29
refn vad håller du å med? gå tillbaka till din gamla höga nivå!
DIProgan
2005-06-07
Faller som ett korthus.
amam
2005-06-05
Väldigt bra i början när de försöker visa Turturro's besatthet med hans frus mord men saktar ner och blir lite väl udda efter mitten ungefär. Fast helt klart sevärd. Särskilt början som sagt.
Lats
2005-04-02
En film som kunde varit så mycket bättre. Haltar rätt ordentligt från mitten och framåt tycker jag. Frågan är om inte allt positivt är Turturros förtjänst? Resten lever på Lynch's koncept. Filmen är dock en svag fyra ändå!