3.6

Feber i blodet

Bud och Deanie är ett ungt kärlekspar vars känslor undertrycks och planer grusas av vuxenvärldens press. Bud tvingas att söka till Yale, och under skolans sista termin glider de två isär, och Deanie glider längre och längre in i en galenskap framtvingad av det avstånd Bud håller till henne och hennes känsla av otillräcklighet.

Originaltitel Splendor in the Grass
Alternativ titel Splendour in the Grass
Regissör Elia Kazan
Manus William Inge
Genre Drama, Romantik, 60-tal
Skådespelare Natalie Wood, Warren Beatty, Pat Hingle, Audrey Christie, Barbara Loden, Zohra Lampert, Fred Stewart, Joanna Roos, John McGovern, Jan Norris, Martine Bartlett, Gary Lockwood, Sandy Dennis, Crystal Field, Marla Adams, Lynn Loring

mattarello
2020-04-19
Alltså jag tycker ju att den här filmen är ruskigt bra MEN det är ändå någonting som skaver och som drar ned betyget. Detta "någonting" har att göra med att jag inte kan smälta de nervösa sammanbrotten och motiven bakom dem. De säljs helt enkelt inte in tillräckligt effektfullt och kontentan blir att jag får en känsla av långsökthet. Tyvärr. I övrigt är det en fröjd att följa dessa ungdomar och den tiden som skildras. Warren Beatty är fenomenal som den hormonstinte Bud som inte får en syl i vädren i närheten av sin far, oljepatriarken. Natalie Wood är också bra som den sköra Deanie.
Ful_fisk
2017-05-04
Jävligt intressant tema. Hollywood skildrar sexuell frustration år 1961! Och jisses vilka hemska värderingar föräldrarna tryckte i sina ungar på den här tiden, alltså... Själva filmen är bra och fängslande hela vägen, och slutet är fullkomligt lysande. Sedan får man leva med att det blir lite melodramatiskt ibland. Men det kanske passar eftersom alla ungdomar håller på att sprängas av kåthet? Barbara Loden ska ha eloge för sin insats, och Natalie Wood passar perfekt till huvudrollen. Borde visas för alla motståndare till preventivmedel! Extraplus för en mentalskjukhus/vilohems-skildring som känns avslappnat realistisk och inte filmiskt ondskefull.
goeran
2016-10-07
Trevligt att se om denna mycket välgjorda film av Elia Kazan!
Gigi1943
2013-08-12
Oj, är jag löite snål nu, men den får en mycket stark trea. Inte förrän jag närmasde mig slutet upptäckte jag att jag hade sett den tidigare (därför kunde den inte få en fyra även om den skulle kunna vara värd det). Kanske jag tycker att W.B är lite väl filmstjärnevacker men han passar ju i rollen, N.W är ju bara så bra och storyn är mycket intressant och trovärdig. Bra film som jag rekommenderar och den svenska titeln är ju mycket mer passande än originaltiteln (vadå i gräset, men det är inte första g¨ången som man tar titeln efter nåt som sägs - eller hänvisar till - filmen.
Sznax
2013-02-14
Kan man egentligen förvänta sig något annat när Kazan står bakom kameran? Fantastisk hela vägen och en historia som känns fräsch och modern trots sina 50 år på nacken. Beatty gör sin bästa roll och Wood kramar ut allt hon har (vilket tyvärr inte alltid räcker). Hingle och Loden stjäl mycket av filmen i sina roller (Loden är fantastisk). Tidskänslan perfekt och fotot mycket vackert och en avslutning likaså. Betyg 7.8
sirkurt
2012-12-05
Väldigt bra och intressant film. Både klassisk på ett Hollywoodaktigt sätt men samtidigt modern. Natalie Wood är fantastisk och Warren Beatty gör en väldigt bra insats i sin första film. Underhållande och gripande samtidigt som man känner ångesten krypa fram. 4+.
StureStenhög
2012-11-01
Efter att ha sett den här kvällen efter jag såg East of Eden så börjar jag ju fundera lite på hur Kazans relation till sina föräldrar såg ut egentligen. Båda filmerna utforskar nämligen hur denna relation påverkar hur vi blir som människor, och det är inte direkt några positiva exempel Kazan använder sig av. Den här filmen känns helt klart före sin tid samtidigt som den idag känns ganska daterad, det gör den bara väldigt intressant dock, och i frågor kring moral och könsroller känns den som ett hopkok mellan den tid som den är inspelad i och den tid som historien utspelas i. Generationsklyftan är hela tiden central, och de unga huvudpersonerna slits mellan olika budskap och känslor på ett intressant sätt. Kärlekshistorien är lite konstig, särskilt för en modern publik, och den ger upphov till lite olika tolkningsmöjligheter, men det är i vilket fall som helst skönt att slippa se tillrättalagd Hollywood-kärlek. Skådespelarna är väldigt bra också, Pat Hingle är skön som svinfarsan, men mest av allt är det Natalie Woods film och hennes insats blir bara mer och mer övertygande i takt med att hon hamnar längre ner i fördärvet. Kanske är det lite för spretigt och melodramatiskt, men jag gillar den ändå tillräckligt mycket för att fyran ska kännas motiverad
peppelindh
2012-02-21
Vackert klassiskt kärleksdrama! Mycket hjärta och smärta. Jag gillar främst ungdomarnas konfrontation med sin föräldrageneration. Slutet är hjärtskärande och vackert.
ladygodiva
2012-01-12
Snuddade ett tag på en trea eftersom Natalie Wood gjorde en så pass bra insats! Gillade inte hur killarna i filmen stereotypt framställdes som sexfixerade bockar. Kändes också väldigt typiskt att just tjejen skulle bli hysteriskt kärlekssjuk.
LuxLisbon2
2010-11-04
En av mina favorit filmteman är tonåringar som desperat gärna vill ligga, men inte får pga faran att bli/ göra sin käraste till en dålig flicka/ mamma. Jag älskar frustrationen i deras söta ansikten! Warren Beatty och Natalie Wood är Hollywoods attraktivaste par (även i verkligheten) o gnistorna yr. Det enda jag hade önskat vore att den utspelade sig i nutid (1961) så man slapp den halvhjärtade tolkningen av 20-talsmodet o kunde njuta av det tidiga 60-talets estetik istället.