2.5

February

Två unga studenter på en prestigefylld flickskola blir attackerade av en ond, osynlig makt när de är strandsatta på skolan under julledigheten.

Originaltitel February
Alternativ titel The Blackcoat's Daughter
Regissör Oz Perkins
Manus Oz Perkins
Genre Skräck, Thriller, 2010-tal
Skådespelare Emma Roberts, Kiernan Shipka, Lucy Boynton, Lauren Holly, James Remar, Peter J Gray, Emma Holzer, Matthew Stefiuk, Jodi Larratt, Douglas Kidd

Makta
2018-12-25
Inte skrämmande och ganska slö men annars helt ok.
Solidus
2018-08-21
Inte helt dum psykologisk skräckfilm. Långsam och inte alltför tydlig med vad som försiggår i klostermiljö samt bra skådespelare. Bäst med filmen är dess obehagliga ton och modet att göra en film som är befriad från jump scares. Sevärd, men tyvärr inte speciellt minnesvärd.
TheHorrorfan
2018-04-01
Rörig och väldigt platt. Blev mest bara deprimerad av den här.
Mother
2018-02-27
Mysig knastermusik, jumpscare-fritt och 70-talstempo är plus, men i övrigt är det en standardskräckis som glömmer bort att vara läskig.
ekneB
2017-10-21
En film jag inte riktigt kan bestämma mig om, var ju verkligen ingen höjdare men potentialen till nånting bra fanns där och jag vet inte om dom tappade bollen lite grann genom att blanda in två tidslinjer som lite för snabbt sammanfogas och helt plötsligt så är slutet avslöjat. Filmen bygger på stämning och visst klarar den av att bygga upp spänningen, men utan att behålla den.
Volkov
2017-10-18
Kiernan Shipka är magisk här, tyvärr är inte resten av filmen det.
myslas
2017-06-23
Stämningsfull och mystisk lågbudgetrysare. Väldigt långsam och kräver en hel del av publiken. Förebilder som Rosemary's Baby, Exorcisten och The Shining är uppenbara och det finns en del referenser till dem för de vaksamma men det är inte bara ett hopkok av gamla klassiker utan har dessutom något eget. I en tid när de flesta skräckisarna bygger på jump scares är det här ett trevligt avbrott från dem.
Merwinna
2016-12-04
En besvikelse. Av beskrivningen lät det ju som att det skulle vara en gotisk skräckhistoria i romantisk miljö - "gammal prestigefylld flickskola"! I stället var det rörigt och meningslöst, med långa, tråkiga scener som inte gav något alls, mörka, bleka bilder, deprimerande miljöer som kulvertar under jord med ledningar i taket, moderna trapphus, offentliga toaletter... Totalt slöseri på tid.
StureStenhög
2016-11-05
En standardskräckhistoria i en film som desperat försöker undvika att vara en standardskräckis, faktum är dock att den högst troligt hade varit bättre om den hade nöjt sig med att vara det. Den vill så gärna skapa en kuslig och ödesmättad stämning, men lyckas inte alls med det, istället är den bara långsam, och en långsam film utan stämning eller något intressant att berätta blir lätt ganska trist. Ett annat problem är att precis alla karaktärer beter sig konstigt, vilket betyder att det inte finns någon som kan förankra det här i verkligheten och fungera som en kontrast mot det konstiga. När slutet sedan kommer blir jag mest bara lite sur på att filmskaparna har bett publiken att investera tid i en så pass bedrövlig historia
jonbo
2016-07-24
Storyn en tvåa, stämningen lyfter filmen till en trea.