3.1

Fedora

En äldre filmstjärna vid namn Fedora blir påkörd av ett tåg i Paris och dör. På hennes begravning tänker en filmproducent tillbaka på de senaste två veckorna och om han på något vis kan ha varit delaktig i hennes död.

Originaltitel Fedora
Regissör Billy Wilder
Manus I A L Diamond, Tom Tryon, Billy Wilder
Genre Drama, 70-tal
Skådespelare William Holden, Marthe Keller, Hildegard Knef, José Ferrer, Frances Sternhagen, Mario Adorf, Stephen Collins, Henry Fonda, Michael York

goeran
2019-01-05
Billy Wilders slutuppgörelse med filmbranschen, Fedora från 1978, är för all del sevärd men inte går den upp emot Sunset Boulevard (därtill är storyn för skruvad). Men William Holden är bra; kanske till och med bättre än i 1950 års film.
Jaganatha
2018-07-14
Underskattad film av mästerlige Billy Wilder. Påminner en hel del om Sunset Boulevard, vilket väl inte har uppfattats helt positivt alltid. Borde ses av fler.
wst
2008-11-11
En välspelad film med intressant historia med bra manus. Fint skådespeleri och foto. Riktigt bra!
Bomkia
2007-03-04
Känns som en variant på Sunset Boulevard. Intressant historia och Holden är riktigt bra. 3++
PalRovhal
2004-10-12
Är det bara jag som bedömmer detta som en av alla tiders största filmer?