2.6

Ferrari

Året är 1957. Enzo Ferraris imperium är i kris, och han måste pressa sig själv och sina förare till det yttersta inför Mille Miglia, ett förrädiskt tusenmilarace runt Italien.

Originaltitel Ferrari
Alternativ titel Enzo Ferrari
Regissör Michael Mann
Manus Troy Kennedy Martin, Brock Yates
Genre Drama, Biografi, 2020-talet
Skådespelare Adam Driver, Shailene Woodley, Giuseppe Festinese, Alessandro Cremona, Derek Hill, Leonardo Caimi, Penélope Cruz, Gabriel Leone, Michele Savoia

HerrNenne
2024-02-11
Första halvan är dödstråkig och sen kommer själva racet och är... nästan lika tråkigt. Cruz är strålande genom hela filmen och upplösningen av racet väckte mig men det är allt jag tar med mig härifrån.
djonipony
2024-01-28
Snyggt Foto med snygga färger, läcker scenografi, snygga bilar, osv. Bra skådespeleri och Lisa Gerrards röst hörs ofta, men det blir sällan fantastiskt och medryckande. Man sitter inte på helspänn, utan det är hela tiden stabilt - inte mer. Ljudet såklart bra, både Det från motorerna och det som inte hörs - dvs tystnaden.
Engravadlax
2024-01-26
Jag är inte överförtjust i Adam Driver, tycker t.o.m. att han är träigare än vanligt här, och jag kan inte låta bli att undra hur det hade blivit med den påtänkte Christian Bale i huvudrollen. Rallyscenerna är inte heller de mest spännande jag har sett, och CG:n känns lite i billigaste laget.
Starkbröl
2024-01-24
Driver är förstås bra och Cruz är helt fenomenal, men precis som i Drivers andra "italiensk patriark"-film House of Gucci blir det irriterande att höra skådespelarna prata engelska med fejkad italiensk brytning. I filmen händer det inte så mycket under första timmen och man ställer in sig på att det är en upptakt till Mille Miglia-loppet, och detta är visserligen spännande men höjer inte filmen och bidrar egentligen inte till den heller. Ett passionsprojekt för Michael Mann (som är Ferrarifantast) och filmen är välgjord men man måste nog vara minst lika passionerad som han för att tycka att detta är intressant.