3.3

Fickpengar

En serie inblickar i barnens värld i den lilla staden Thiers. Vänskap, den första kärleken, familjeproblem, skolgång och biobesök.

Originaltitel L'argent de poche
Alternativ titel Small Change
Regissör François Truffaut
Manus François Truffaut, Suzanne Schiffman
Genre Komedi, Drama, 70-tal
Skådespelare Nicole Félix, Chantal Mercier, Jean-François Stévenin, Virginie Thévenet, Georges Desmouceaux, Tania Torrens, René Barnerias, Philippe Goldmann, Katy Carayon, Laurent Devlæminck, Jean-Marie Carayon, Sylvie Grezel, Richard Golfier

goeran
2019-09-16
François Truffauts L'argent de poche från 1976, om barn i den lilla franska staden Thiers, är egentligen en liten bagatell; men allt är charmigt och lekfullt skildrat. Filmen betygsattes ursprungligen 29 augusti (betyg 3).
Albion
2016-07-13
En ljuvlig hyllning till barnen och småstadens äventyr för de yngsta. Jag tycker Truffaut fångar in en känsla som flödar av nostalgi och värme. Det är möjligt att det faktum att jag själv var 7 år 1976 när filmen spelades in kan påverka. Betyget blir en gjuten 4;a
KimEkberg
2014-11-01
mycket som är väldigt bra, bra ungfokus, men man kommer inte riktigt över att gossebarnen får mycket mer uppmärksamhet, samt att de såklart ska vara så perverterade små särarts-sexister som så ofta i dessa franska comming of age.
ses11
2014-09-18
En nostalgisk sörja, och ett prov på vilken svag kraft Truffaut faktiskt blev i filmvärlden efter sina tidiga 60-talsfilmer. Intetsägande vardagsbetraktelser och putslustiga scenarion, att det hela inte ens knyts ihop ordentligt gör inte saken bättre. Jag skulle ha behållit mina fickpengar istället för att köpa den här rullen.
precineadd
2014-06-07
borde gilla denna mer, men poängen med den är för uppenbar och ungarna blir aldrig helt naturliga. enskilda scener är fina
AlbertSpica
2014-01-18
Trevlig men tyvärr lite ojämn, slutscenen är fin. Stark 3:a
foppa99
2010-09-10
brukar bli skit när vuxna gör sån här typ av film.. men Truffaut lyckas. slutscenen o den där en liten flicka har en megafon e ju mycket lyckade.
origC-J
2009-09-14
Mycket sympatiskt att göra en film om barndomen med ett visst realistiskt/vardagligt anslag. Men det hade inte skadat med en tydligare dramaturgi eller nåt slags röd tråd. Påminner om mycket av Fellinis verk, men utan mustigheten och känslan.
TobiasRydén
2009-03-28
Helt underbar film, Truffaut när han är som bäst.
Tonti
2009-03-08
Ömsom rolig, ömsom sorglig skildring av ett antal barns liv. Ömsom imponerande, ömsom slentrianmässigt gjort av Truffaut. Klart sevärd!