3.7

Fidel – 40 år av den kubanska revolutionen och dess ledare

Vissa ser honom som de fattiga och maktlösas förkämpe; för andra är han en hänsynslös diktator. Många avfärdar honom som en relik medan andra betraktar honom som en räddare. Han är Kubas president Fidel Castro. Filmen behandlar fyrtio år av den kubanska revolutionens historia och ger en unik bild av en av vår tids mest kontroversiella ledare.

Originaltitel Fidel
Alternativ titel Fidel: The Untold Story
Regissör Estela Bravo
Genre Biografi, Dokumentär, 2000-tal
Skådespelare Vlasta Vrana (röst)

Redwood
2009-06-01
En klassisk munhuggning mellan tobiaslindberg och goeran har blivit raderad - synd!
VictorJara
2008-04-20
Helt klart en av de bättre filmerna om Fidel Castro. Även om man läst och sett flera dokumentärer så finner man ny kunskap i filmen. En bra sak är det historiska perspektivet, ett perspektiv som helt missas i t.ex. Oliver Stones produktioner (Comandante, Looking for Fidel). Ett plus är också att man har ett nord-syd perspektiv i filmen - alla länder har inte samma utgångsläge och makt i förhållande till andra. Kuba var ju styrda och kontrollerade av Spanien och USA innan revolutionen 1959. Dock kan filmen inte sägas vara objektiv, men det gör inget! I traditionell media som SVT, DN och Aftonbladet är rapporteringen gravt överdriven åt andra hållet. Helt klart en bra och matnyttig dokumentär som sticker ut. Komplettera med tidningen Arbetarens Kubanummer om vill ha ett kritisk vinkling mot Fidel (som i och för sig är ganska överdriven).
tobiaslindberg
2006-06-28
Väldigt intressant och bra dokumentär som visar en helt annan bild av den kubanska revolutionen än den vi är vana med här i väst, en bild där Castro och Kuba trots endel brister är lysande förebilder i kampen mot imperialism, förtryck, kapitalism och orättvisor!
Endymion
2006-02-01
Väldigt bra dokumentär är Fidel Castro, som inte är ute efter att svartmåla, utan visar mycket bra sidor. Den bild de som ryggar tillbaka när de hör Castro's namn är uppmålad av USA och hela västvärlden snappar gärna upp dessa värderingar... vilket är fel och skapar mass or av fördomar. Den här filmen är verkligen skitbra!
fredrik_aaland
2005-12-06
Intressant ämne, bra film!