2.6

Fiend Without a Face

En forskare experimenterar med telekinetiska förmågor förstärkta av ett närliggande kärnkraftverk och lyckas skapa en ny form av liv. Denna nya varelses intelligens växer så pass att den så småningom rymmer från laboratoriet. Väl utanför laboratoriet och närmre dess kärnkraftkälla så förökar den sig. Varelsen är även osynlig, så ingen vet hur den ser ut...

Originaltitel Fiend Without a Face
Regissör Arthur Crabtree
Manus Herbert J Leder, Amelia Reynolds Long
Genre Skräck, Science Fiction, 50-tal
Skådespelare Marshall Thompson, Terry Kilburn, Michael Balfour, Kynaston Reeves, Kim Parker, Stanley Maxted, James Dyrenforth, Robert MacKenzie, Peter Madden, Gil Winfield, Launce Maraschal

dudson
2018-12-28
Trevlig flippad schfi-rulle av den gamla skolan. En del scener är riktigt gory för att vara från 58. åxå säkert därför förbjuden i Swe. Filmens problem är den extremt sega dialogen vid mitt partiet. Annars en goding till rulle.
Lotso
2017-10-23
I sin helhet är detta allt man kan begära från en 50-tals sci-fi film. Den lyckas vara en bra balans mellan ”campy” och välgjord sci-fi. Trots att hjärnorna ej synts fören de sista 10 minuterna, håller den ändå intresset och underhållningen igång. Det bästa med filmen är de sista 10 minuterna, och det bjuds på en del groteska men ack så bra effekter för att vara 1958. Det är ingen filmen som kommer revolutionära eller beröra dig. Men om du gillar denna typen av filmer, kommer du verkligen inte bli besviken.
Robkiller
2013-05-05
Gammal 50-tals sci-fi som mest försöker visa hur fel det kan gå med kärnkraft.. som att skapa osynliga hjärnsugande monster... om man ska se på det här med dagens standard så är väl det mesta uselt... men det får man väl ha överseende med när den är såpass gammal... och den var ju i alla fall lite underhållande.
sparriskrigarn
2011-10-14
Härlig, och som vanligt på 50-talet moraliserande över atomkraften. Tyvärr lite för seg, trots att den bara är strax över en timme lång, men bitvis enormt underhållande!
volvo_240
2011-10-09
Det här lär vä lvara den kladdigaste filmen från 1950talet. Mycket hjärnsubstans blir det. Fattar itne att den bara kan ha 17 betyg trots att den var med på förra årets Mosnter madness på cinemassacre.com. Iaf. bra film med bra effekter och kul story.
Kvalsternackan
2010-10-26
En trea för att den var otroligt underhållande och faktiskt ganska kvalitativ!
MtotheN
2010-10-26
Skön B-film som maskerade sig ganska bra som en vanlig film i början, om än en dålig sådan, men som såklart spårade ur efter ett tag :)
Docklands
2010-10-06
Underbar klassiker.
DanielMott
2006-05-19
Härlig B-film med skön stop motion-animering