2.6

Fiendens fiende

Någon mördar svenska officerare och får det att se ut som Sovjetiska agenter utfört attentaten. Carl Hamilton måste lösa detta innan denna farliga situation utmynnar i ett riktigt spionkrig med Sovjet...

Originaltitel Fiendens fiende
Alternativ titel Enemy's Enemy
Regissör Mats Aréhn, Jon Lindström
Manus Thomas Borgström, Jon Lindström, Lars Bill Lundholm
Genre Thriller, Mini-serie, 90-tal
Skådespelare Peter Haber, Maria Grip, Sture Djerf, Krister Henriksson, Bernt Lindqvist, Kjell Lennartsson, Gösta Bredefeldt, Peder Falk, Peter Andersson, Per Morberg, Jevgenij Lazarev, Christer Söderlund, Witold Daniec, Hans Ullberg, Mia Florberger, Katarina Kovacs, Pekka Paloviita

2018-01-10
går att se...
andmoreagain
2017-10-19
Haber är ju alltid bra. Men serien är rätt kass dock ganska charmerande. En mycket underhållande tvåa.
RustyFilm
2017-03-04
Har förstås läst boken (det har väl majoriteten av svenskar gjort) så jag vet ju att den här historien av Jan Guillou håller mycket hög kvalitet. Däremot gör inte DVDn det (TV miniserie, 8 delar). Vansinnigt dålig teknisk kvalitet. Även soundtracket ligger under acceptabel nivå. Jan Guillous kommentarer inför varje avsnitt tycker jag däremot är ett positivt grepp. Trots allt. Det här är en bra och underhållande film, värd att se om.
2015-02-09
Jag gillade Stefan Sauk i rollen som Hamilton men Peter Haber gör också rollen riktigt bra här. Tyvärr backas han inte upp särskilt bra och även om denna miniserie bjuder på spänning så jublar jag inte. Godkänd. 2+
BrutusBeefcake
2014-11-05
Hela produktionen är ju fruktansvärt ojämn men vad gör det när Haber är härlig som få och det blir rysligt spännande framåt slutet (7+/15)
ArvidBååth
2014-02-10
Haber bra som Hamilton, vissa andra skådespelarinsatser av låg klass (ex Näslund). En kvalitet att saker får ta sin tid men den krävde sitt tålamod.
Mortiis
2013-04-12
Peter Haber är ju okej som Carl Hamilton och visst är det lite spännande ibland. Men soundtracket är vedervärdigt, de flesta skådespelarna är usla och överlag är detta inte särskilt bra.
Anonymus
2012-11-17
En av de bättre Hamilton filmatiseringarna i min mening. Haber briljerar med sin stelhet och hänsynslösa blick. Handlingen är tämligen intressant och skruvas till skillnad från många före och eftergångare inte till en absurd komplexitet. Spännande, intressant och välspelat. Det jag stör mig på är den daterade svenskheten i filmen, den uruselt tajmade musiken och det enorma öveflödet av sunkiga volvobilar.
ClintanTheKing
2012-08-21
Fiendens fiende har en del bra avsnitt (de flesta) och en del sämre. Men i sin helhet håller denna serien bra klass - dvs en svag 4:a (7/10) enligt mig. Peter Haber är faktiskt riktigt bra som Carl Hamilton "sveriges Bond"!
Xenox
2012-06-24
Jag har aldrig varit något riktigt Hamilton-fan. De flesta Hamilton filmerna är sega med en massa prat. Den här miniserien är tyvärr inget undantag. Peter Haber gör dock en väldigt bra insats som Carl Hamilton.