2.1

Fifty Shades of Grey

Litteraturstudenten Anastasia Steele går med på att intervjua miljardären Christian Grey för att göra sin rumskompis en tjänst. Intervjuoffret visar sig vara en man som är både vacker och intelligent, men också en aning överlägsen. Den naiva Ana och den reserverade Christian dras ohjälpligt till varandra. Hon kan inte motstå honom och han vill ha henne, men på sina egna villkor. Ana tvekar när hon under den framgångsrike Christians yta anar en man som har ett kontrollbehov på gränsen till besatthet. Men ju närmare de kommer varandra, desto mer upptäcker Ana inte bara av Christians hemligheter, utan även sidor hon själv inte visste att hon hade.

Originaltitel Fifty Shades of Grey
Alternativ titel 50 Shades of Grey
Regissör Sam Taylor-Johnson
Manus Kelly Marcel
Genre Romantik, Vuxenfilm, Drama, 2010-tal
Skådespelare Dakota Johnson, Jamie Dornan, Jennifer Ehle, Eloise Mumford, Max Martini, Marcia Gay Harden, Luke Grimes, Rita Ora, Victor Rasuk, Dylan Neal, Anthony Konechny, Callum Keith Rennie, Andrew Airlie, Rachel Skarsten, Emily Fonda, Elliat Albrecht

Skapad 2019-11-29 av Stygga-Vargen
Jag minns att det var ganska mycket hype kring författaren E.L. James \"Femtio nyanser\"-trilogi för några år sen men att hypen satte igång på allvar i och med att filmatiseringen av första bok...   Läs mer »

2018-02-16
Jag hade lätt kunnat gått hela livet utan att sett denna film men då Marlon Wayans hade gjort en parodi-film, som jag ville se, på just denna film så kände jag att jag behöver se detta. Fifty Shades of Grey är ingen bra film och bristerna är tydliga speciellt i manus, dialogen men också rent skådespelarmässigt. Filmens sista 10 min är dock intensiva, intressanta och bra då man skapar nerv genom att ställa frågan "Hur fan kan en människa få njutning av att bestraffa någon annan människa fysisk". 2+
Bozze80
2018-02-15
Riktigt snygg film, men där slutar i princip det som är bra med den här. Helt bedrövlig dialog, och två huvudpersoner som dels inte är några bra skådespelare, men heller inte har någon form av kemi mellan sig, vilket i den här filmen blir en smärre katastrof... Sen har jag svårt att begripa hur det kunde hända så lite, och sluta så tvärt, när filmen är drygt två timmar lång, och det som hände kändes i många fall helt osannolikt. Nu tillhör jag kanske inte målgruppen (så jag är snäll och sätter en ytterst svag tvåa), för det lär väl vara sextörstande kvinnor med 40-års kris?
EvilNed
2017-12-17
Tråkiga skådisar.
2017-10-25
Norpan0
2017-10-07
Inte alls så dålig som jag trodde den skulle vara. Har inte läst boken. Trodde S&M:et skulle vara värre, hårdare... Jag tyckte den var intressant och väntade spännt på hur den skulle utvecklas. Trista skådisa, javisst. Bra cliffhanger! Stark trea...
Murvel48
2017-10-01
Hur kom dom på snilledraget att dom skulle ha två skådisar helt utan karisma i huvudrollerna? Imponerande!
FamousAnton
2017-05-24
Spännande i början sedan ganska tråkig. Förstår inte varför vissa feminister tycker det är en bra film. Hon blir ju manipulerad.
Jaganatha
2017-04-10
Varför tycker folk att detta är bra och sevärd film? Det är på något sätt objektivt dåligt, enligt mig. Om det ändå hade gått att uppskatta för dess kalkonkvalitéer, men inte ens det går. Bara en massa trånande och garanterat avtändande sexscener. Undvik!
Nalland
2017-02-10
Den känns kliché och stundtals aningen innehållslös. Visst, ämnet väger upp och är alltid aktuellt. Historien kring en försynt men nyfiken tjej som möter en orädd, skadeskjuten kille är ju bekant. Scenen, som också är berättelsens viktigaste vändpunkt, där Christian har Anastasia redo att piskas sex gånger lämnar en dock med avsmak när tårarna rinner nerför hennes kind kvidande av smärta. Personskildringen är kanske det mest "intressanta" som dock lämnar lite att önska. Som livet i övrigt är båda karaktärerna fyllda av styrka och skörhet i sina personer, Anastasia framförallt. Att på ett svenskt forum anno 2017 berömma en kvinnokropp gör väl mig per automatik till ett kvinnohatande svin som har en förlegad syn, något man som en naturlig del i den kategoriseringen givevis struntar i; Dakota Johnson har här en sådan eggande kropp som är mycket visuellt bildskön och sätter igång min fantasi. Viktigt i avseendet att inte skämmas i sin nakenhet. Personligen vill man bara bita i just läppar, bröstvårtor och allt som hör bra sex till. Nu är ju jag smått sexgalen men trots det faller filmen till ett lägre betyg på sin platthet, trots att den spelar på nämnda spröten. Med all rätt!

2017-02-05
Kunde varit riktigt bra, men känns stundtals alldeles för tunn och tramsig. Men den har förvisso sina fina moment, exempelvis ca 42 min in i filmen ^^ Längre in i filmen blir den mer intressant och betydligt mer emotionell. En svag trea blir betyget. Notera att jag såg "unrated version". Har en känsla av att del två kommer att bli mer spännande.