2.6

Final Fantasy

Året är 2065 och mänskligheten är hotad av en främmande livsform. Den kvinnliga forskaren Aki kämpar tillsammans med en grupp soldater mot utomjordiska demoner som kraschat på jorden och livnär sig på levande själar. Filmen är baserad på tidernas mest framgångsrika TV-spel - Final Fantasy. Filmen är helt datoranimerad och en milstolpe i filmhistorien. Ambitionen har nämligen varit att skapa fotorealistiska miljöer och människor med hjälp av datatekniken.

Originaltitel Final Fantasy: The Spirits Within
Regissör Hironobu Sakaguchi
Manus Jeff Vintar, Jack Fletcher, Hironobu Sakaguchi, Al Reinert
Genre Animerad, Science Fiction, Fantasy, Anime, 2000-tal
Skådespelare Donald Sutherland (röst), Ving Rhames (röst), Steve Buscemi (röst), Alec Baldwin (röst), James Woods (röst), Ming-Na (röst)

Skapad 2019-12-07 av connya
Final Fantasy bygger på rollspelet med samma namn. Ett rollspel som erövrat världen med storm och gett alla Tv - spelare fascinerande historier. Man kunde ju tro att Square skulle lyckas föra öve...   Läs mer »

Dele
2019-11-11
Ambitiös och snygg med ok., men till slut förutsägbar, story. Utöver animeringen inget speciellt.
karlmats
2018-07-16
Som stor fan av spelserien är jag lite förvånad över att jag inte har sett denna förrän nu. Med facit i hand gjorde det inte så mycket men ändå. Säkert ett tekniskt mästerverk när den kom, idag känns det som en lång cut scene i ett tv-spel. Handlingen och karaktärerna är verkligen inget minnesvärt även om man kan misstänka att Greenpeace hade nånting med manuset att göra. Framför allt finns det ingenting av den härliga FF-känsla som de flesta av spelen lyckas frambringa. Att dess storyline inte har nånting direkt med något av spelen att göra gör inte så mycket i sig, spelen själva är fristående så varför inte. Dock hade det här skapat lite mer engagemang om man hade försökt knyta an lite till spelen nu när allt annat var så träigt. Street Fighter med Klåddan var väl ingen kalasfilm egentligen, men tack vare att man inte tog det på så stort allvar så blev det en underhållande filmadaption. Det här blir inget vidare och 2an är ganska svag.
LKfen
2017-04-23
Inte min grej alls
2014-11-16
Svårt att förstå varför jag såg detta. Redan innan var jag inte intresserad och efteråt likgiltig. Ärligt talat gillade jag röstarbetet här. 2-
xpor
2013-07-24
Det finaste av allt var att de spelade in drömmar. Men. Om de har sådan teknologi, som kan spela in tankar i så hög detalj, hade det inte påverkat hela deras samhälle MYCKET mer än att bara fungera som någon sorts diffusa dagboksanteckningar för ett fåtal nördar? Skumma konceptidéer som de introducerar får aldrig blomma ut och det blir bara platt fantasy-sci-fi fyllt av outforskat tankegodis. De har chansen att använda sin fantasi för att göra en fantastisk film, men väljer att satsa allt på CGI. Nu är det bara ytterligare en datafilm.
TheHorrorfan
2013-07-15
Helt okej, dock så tycker jag att monstren var lite kasst gjorda.
LVX156
2013-07-04
Jag kommer ihåg när jag såg den här på bio. Som inbiten rollspelsfantast (med Final Fantasy VII som ett av mina favoritspel) och aspirerande 3d-hobbyist så sprang jag till bion för att se vad jag trodde skulle bli världens bästa animerade film. Herregud så fel jag hade. Det tråkigaste jag sett på bio.
Johan_G
2013-03-09
1:Inte min bild av Final Fantasy, 2: Gillar inte data-animeringen, snyggt gjort men gillar det inte ändå, storyn är dålig. Finns nog inget bra med filmen igentliggen. Besvikelse.
MacNIlle
2013-01-09
Filmen har inte mycket att göra med spelen, men varje spel är unik i sig själv. Animationerna i filmen gör den sevärd. Att storyn är lite svag är ett problem, men den är bra.
leothar
2012-12-21
Jga tyckte den var helt okej.