Fira med Ferris

Ferris Bueller är en kaxig tonåring som dessutom är proffs på att skolka från skolan, utan att vare sig rektor eller föräldrar märker någonting. Nu ska han ta en fridag tillsammans med flickvännen men hamnar i oväntade äventyr.

Originaltitel Ferris Bueller's Day Off
Regissör John Hughes
Manus John Hughes
Genre Komedi, Drama, 80-tal
Skådespelare Matthew Broderick, Alan Ruck, Mia Sara, Jennifer Grey, Charlie Sheen, Lyman Ward, Kristy Swanson, Jeffrey Jones, Cindy Pickett, Edie McClurg, Max Perlich

2019-04-28
Att det är en film om en fullfjädrad sociopat som utnyttjar en mentalt instabil vän och sedan hittar på jäkelskap var det ingen som reflekterade över på 80-talet *L*. Roligt oavsett - en av det stora klassikerna inom genren.
päronanton
2018-04-11
En helt fantaastisk film! Underbar! Älskar verkligen gamla åttiotals rullar!
2017-10-23
wasteoftime
2017-03-22
Det var med viss tvekan som jag tog mig an att se den här filmen, men det känns nästan lite som ens plikt att ha sett den här, om man vill ha någon slags amerikansk-vinklad popkulturell grund. Och jag får faktiskt erkänna att jag nog kan förstå varför den här blev stor, men den biter inte riktigt på mig, nu. Det är inte så hemskt som jag hade befarat, och Broderick är otroligt nog uthärdlig. Något han oftast inte är. Om man nu inte har någon referens till att ha sett den här som ung, så är det j u mest ett gäng odrägliga ungar som gör saker. Det är väl varken bra eller dåligt, men relativt trist, i längden. Vissa roliga scener finns det ju dock. Och en bonus är ju givetvis att se Alan Ruck i den fifna röda Detroit-tröjan med #9 på. 0,4 på SH-skalan.
larsen1976
2017-01-12
Fantastiskt skön 80-tals rulle... underbar musik, kvicka dialoger och en rolig handling.
2016-10-22
En av 80-talets bästa komedier.

2016-10-06
Underholdene film!
myslas
2016-09-19
Det bästa John Hughes gjort? Underbara karaktärer rakt igenom till minsta lilla biroll. Jeffrey Jones är filmens stjärna, tror inte det existerar en scen med honom där man inte garvar högt. Härligt fånig och feel good, en av 80-talets bästa komedier.
filmfreak1
2016-03-13
John Hughes kanske mest feelgoodiga film, men inte en av hans "bästaste".
Xtro
2015-06-26
Jag ifrågasätter gärna varför filmen tar titeln ifrån den statiska karaktären utan djup, Ferris Bueller, medan det är uppenbart att allt handlar om Cameron och hans katarsis. Ferris har en air av osannolikhet över sig och det förvånar mig inte att somliga hyser teorin att han bara fanns i Cameron's huvud. Filmen var för mig frånstötande de första få minuterna innan jag började se den som mer än bara en komedi. I slutändan bitterljuv. Älskar den intensiva garagescenen i slutet.