3.3

Fire

Fire är den vackra men brutala historien om två svägerskor; Radha och Sita som finner varandra efter att deras respektive äktenskap faller isär.

Originaltitel Fire
Regissör Deepa Mehta
Manus Deepa Mehta
Genre 90-tal, Drama
Skådespelare Shabana Azmi, Nandita Das, Kulbhushan Kharbanda, Javeed Jaaferi, Ranjit Chowdhry, Kushal Rekhi

TheJack
2012-04-12
Det är skönt att det inte blir grabbigt ögongodis av den lesbiska relationen, men i övrigt är det på många vis en ganska tveksam skildring. Och det blir inte bättre av att Mehta kommer dragandes med en jävligt dålig skildring av de lägre samhällsklasserna. Användningen av musik är också väldigt infantil och filmen är förargligt övertydlig med sina pekpinnar. En ytterst svag tvåa tills vidare.
ami86
2011-10-28
Är tyvärr inte överdrivet imponerad även om jag tycker att det är en vågad film med ett fantastiskt budskap. Som mgrankvist säger så håller jag med om att den lesbiska kärleken mellan dessa kvinnor skildras på ett fint sätt, det är inte exploaterande som lesbiskt sex oftast brukar vara i film.
Vostok
2007-04-26
Historien är vacker och visst måste man beundra regissörens mod som tar upp detta tema på ett så rakt sett. Man undrar hur (om) den mottagits i Indien. Hade jag sett den i originalspråk hade den kunnat få högre betyg. Det kändes väldigt fånigt med engelskt tal och det bidrog nog till mitt intryck av lite taffligt skådespeleri.
matildasjodell
2006-12-28
Stark film, men tappar mig ändå lite. Det var länge sen jag såg den, men kommer ihåg att jag blev lite besviken. Hade hoppats på en femma.
Julii
2006-07-25
Sjukt bra och radikal! Jävligt modigt gjort. Den här filmen borde spridas.
mgrankvist
2006-03-12
störtskön. bra kärleksskildring mellan de två kvinnorna, vackert och inte porrigt för killars ögon (som dessvärre många andra lesbiska par på film skildras).
KarmaRoyale
2005-03-11
shysst film som inte dömmer utan förklarar med allas perspektiv.
Zipper
2004-05-23
menade två!
Zipper
2004-05-20
Hmm, kändes övertydlig, teatralisk och väldigt utdragen på sina ställen... Men den runkande betjänten och Biji höjde humornivån lite så det blir tre.
Östpackarn
2003-08-06
nja.. men det stod mellan två och tre, det är ingen dålig film men den kunde gjorts på väldigt många bättre sätt. det saknas originalitet och skaparglädje.