2.9

Firman

Den nyutexaminerade advokaten Mitch avböjer erbjudanden från stora advokatbyråer när en Memphis-baserad byrå erbjuder honom 20 procent högre lön. Snart visar det sig dock att byråns affärsverksamhet är tätt knuten till organiserad brottslighet och Mitch tvingas ta stora risker för att ta sig ur med sin licens och sitt liv i behåll.

Baserad på romanen The Firm av John Grisham från år 1991.

Originaltitel The Firm
Regissör Sydney Pollack
Manus David Rabe, David Rayfiel, Robert Towne
Genre Thriller, Drama, 90-tal
Skådespelare Tom Cruise, Jeanne Tripplehorn, Gene Hackman, Hal Holbrook, Terry Kinney, Wilford Brimley, Ed Harris, Holly Hunter, David Strathairn, Gary Busey, Steven Hill, Tobin Bell, Barbara Garrick, Jerry Hardin, Paul Calderon, Jerry Weintraub, Margo Martindale

Skapad 2019-11-09 av
Klassisk maffiafilm av Sidney Pollack med Tom Cruise i huvudrollen. En film om maffian i USA och deras fasad med en advokatbyrå. En mystisk och förvisso skrämmande film. När Mitch McDeere (Tom Cr...   Läs mer »

2019-07-23
Helt okej film, kanske inget som håller sig kvar, men, men...
dudson
2018-11-10
Ytterst välgjord&sevärd drama thriller med en sjujävla puls och stabilitet. Alltid trevligt återuppliva gamla 90tals thrillers en mörk höst dag. Många kända ansikten som är med. Sen att musiken är väldigt bombastisk och träffsäker. Det spårar en aning mot slutet men annars väl investerad tid.3+
BarryHero
2018-11-01
Har sett Simpsons-avsnittet som bygger på denna film/bok som ger en lite väl höga förhoppningar på denna film. Den är dock helt OK men när man på förhand hör om "den otäcka sanningen" om firman så känns sanningen lite lam när man hade höga förväntningar. Många kända och duktiga namn här dock och Tom Cruise är väldigt duktig faktiskt och i sin prime här får man nog säga. Intressant musik som jag inte vill såga eftersom den blev oscarsnominerad.
Olof_Gronlund
2018-07-16
90-talsfilmer är bättre än nuvarande. Tycker denna har allting och man blir inte uttråkad under 2.5h som man brukar kunna bli. Cruise sköter sig bra och spelar rollen med bravur. Gillar filmer som har med lag och rätt att göra. Känns som en stabil rulle, utan att för den sakens skull lyfta rejält. Lite för förutsägbar för min skull, men en start trea.
Albion
2018-06-28
Omtitt efter 24 år. Alltjämt en spännande och välberättad historia som lider lite av 80-talskänslan trots allt. Betyget får stå kvar på en 4;a, även om den blir svag denna gång, dvs 4-

2018-03-07
Lite troverdig men underholdene.
2018-01-25
Tidstypisk Grishamfilmatisering som åldrats bra. Småspännande och rätt underhållande trots sin långa speltid. En jättelista av kända och halvkända ansikten i birollerna.
cALLEf
2017-12-22
Mycket märkligt och störande val av musik till den här i övrigt bra filmen som gör sitt jobb.

2017-09-08
Vad gamlingarna än säger så är Tom Cruise en värdelös skådespelare som inte vet ett dyft om skådespeleri över huvud taget. Därmed inte sagt att denna film är dålig för det är den inte men den hade blivit avsevärt bättre om man anlitat en kompetent skådespelare för huvudrollen.
DukeIgthorn
2017-09-02
Välskriven thriller med framåtdriv. Har åldrats väl.