3.3

First Blood

Den före detta kommandosoldaten och Vietnamveteranen John Rambo plågas av sina minnen från kriget. När han anländer till en liten stad i bergen blir han på falska grunder anklagad och gripen för lösdriveri. I häktet trakasseras han av några småstadspoliser men lyckas fly till ett otillgängligt skogsområde. Polisen tar upp jakten och Rambo måste använda alla sina kunskaper och färdigheter han lärt sig som militär för att undkomma.

Originaltitel First Blood
Alternativ titel Rambo: First Blood
Regissör Ted Kotcheff
Manus Sylvester Stallone, William Sackheim, Michael Kozoll
Genre Action, Thriller, 80-tal
Skådespelare Sylvester Stallone, Richard Crenna, Brian Dennehy, Bill McKinney, Jack Starrett, Michael Talbott, Chris Mulkey, John McLiam, Alf Humphreys, David Caruso, David L Crowley, Don MacKay

Skapad 2005-05-11 av m98_hen
Vietnamveteranen John J. Rambo (Sylvester Stallone) söker sina få överlevande kamrater från kriget. Långhårig och ovårdad promenerar han genom en stillsam småstad i Kentucky, där polischef Te...   Läs mer »

Pipito
2019-09-27
All he wanted was a Pepsi
Commandante
2019-09-18
En helt igenom fantastisk actionfilm, med ett djup som tyvärr är helt bortblåst i uppföljarna.
2018-12-19
Har aldrig varit imponerad av Rambo-filmerna..
2017-10-17
Jaganatha
2017-04-10
Scenen där Stallone gråter och snyftar samtidigt som han har en hel del repliker att säga måste gå till historien som en kalkonklassiker bland sentimentala snyftscener. Övriga filmen är ingen kalkon, men heller inte så spännande eftersom vi snabbt lär oss att Rambo är helt oövervinnlig. Tyvärr tar den sig själv på för stort allvar, ungefär som att den har något jätteviktigt att säga om Vietnamveteranernas psykiska lidande.
Genstruktur
2017-01-01
Slutscenen är helt okej faktiskt, men det är lite sent då. Jäklar vilken snackis detta var när man var liten, kanske skulle man behållit minnet av den. Rambo - kniven var ju det coolaste man kunde ha då :).
Sarakin76
2016-09-18
En av de bedre i serien.
kryttan
2016-07-08
First Blood var en av de första vuxenböcker jag läste. Jag läste den efter jag sett filmen, Då förstår man varför filmen inte kunde följa bokens råhet, det hade blivit svårt att ge tittaren sympatier för Rambo nämligen. First Blood är en av 80-talets bästa action-drama. skådespelarna, musiken och actionscenerna är otroligt bra.
Engravadlax
2016-07-05
David Caruso sätter nivån för hela sin karriär. Rambo var väl ok för sin tid, men filmen har inte åldrats väl. Slutscenen är bättre drama än vad hela filmen är action.
Zipper
2016-01-05
Svävar mellan två och tre men det är ganska bra emellanåt, och i slutändan förstår jag Rambos motivation. En sån där film man bör ha sett, så det var skönt att få det gjort.