3.2

First Man

Historien om astronauten Neil Armstrong och den legendariska rymdresa som gjorde honom till den första människan som satte sin fot på månen, den 20 juli 1969.

Originaltitel First Man
Regissör Damien Chazelle
Manus Josh Singer
Genre Biografi, Drama, 2010-tal
Skådespelare Ryan Gosling, Claire Foy, Jason Clarke, Kyle Chandler, Corey Stoll, Patrick Fugit, Christopher Abbott, Ciarán Hinds, Olivia Hamilton, Pablo Schreiber, Shea Whigham, Lukas Haas, Ethan Embry, Brian d'Arcy James, Luke Winters, Connor Blodgett, Lucy Stafford

Christofer
2020-01-08
2019-10-30: Historiskt, finns inte så mycket mer att säga antar jag, förutom att jag inte hade koll på vad som hände i verkligheten i de tidigare försöken. Har väl hört om det förstås men det hade inte fastnat i mitt minne. Gosling passar rätt bra för sin roll tycker jag.
vonadel
2019-12-18
Ok, men något långsam i sitt berättande. 6/10
V70
2019-11-13
Ljudet höjer filmen till en 2:a... Jag gillar inte Ryan och Claire är felcastad. Trist upplägg.
_lucifer_
2019-07-21
Är väldigt generös och ger den en mycket svag trea. Känns konstigt klippt och man vet inte riktigt vart fokus ligger många gånger. Hade gärna velat ha mer backstory och att man tog med hela hypen kring själva händelsen. Känns lite platt och livlös som den är.
WillyV
2019-07-12
Very solid.
nikdelarge
2019-06-14
Den är ganska mörk, fint foto men jävligt tråkig.
Spook
2019-05-04
ville så gärna tycka om denna film då jag gillar rymgbiografier. men det mesta kändes så själlöst. dålig musik, dåliga dialoger.
2019-05-02
Snygg på alla sätt och en film som jag rimligtvis borde fallit för. Tyvärr tyckte jag merparten av filmen var trist och direkt spännande blir det ju aldrig pga att man kan sin historia. Inte heller verkade Gosling speciellt engagerad som den lite udda Armstrong. Sista halvtimman är lite av magi, men vägen dit var lång.
best_jeppe
2019-04-17
Även fast vi vet utgången så lyckas ändå Chazelle göra det hela otroligt spännande. Han lyckas även på ett helt annat sätt mot tidigare filmer jag har sett porträttera den ångest och osäkerhet astronauterna måste ha haft över om de skulle överleva eller inte. Den enda nackdelen är att filmen hoppar väldigt mycket i tiden och att den faktiskt skulle behöva vara runt en timme längre för att kunna göra karaktärerna rättvisa. Men med det sagt så tycker jag att detta är en stabil 4a.
Doddedronten
2019-04-05
Åh, så drabbande och spännande! Utsökt skådespeleri. Claire Foy går rakt in i hjärtat.