3.2

First Man

Historien om astronauten Neil Armstrong och den legendariska rymdresa som gjorde honom till den första människan som satte sin fot på månen, den 20 juli 1969.

Originaltitel First Man
Regissör Damien Chazelle
Manus Josh Singer
Genre Drama, Biografi, 2010-tal
Skådespelare Ryan Gosling, Claire Foy, Jason Clarke, Kyle Chandler, Corey Stoll, Patrick Fugit, Christopher Abbott, Ciarán Hinds, Olivia Hamilton, Pablo Schreiber, Shea Whigham, Lukas Haas, Ethan Embry, Brian d'Arcy James, Luke Winters, Connor Blodgett, Lucy Stafford

mammene
2021-04-12
Jag tänkte lite lika som föregående talare (Sture), att det var ett rent under att de överhuvudtaget lyckades att ta sig till månen. Verkade minst sagt lite knackigt med tekniken och kunskapen, men det blev också många missar på vägen. Här visas också de upp, så man får verkligen se de mänskliga tragedier som följde i dess spår. Det personliga kom mycket bra fram här, hur hela familjen blir påverkad och att det stora egot hos vissa, då mest hos Armstrong härskade. Samtidigt är jag fascinerad över modet att ge sig ut på en sådan färd, eller är det dödslängtan.
StureStenhög
2021-04-11
En film om rymdprogrammet har inte speciellt svårt att fånga mitt intresse, och den här är tekniskt skickligt på många vis. Framför allt slås jag av hur tydligt det blir att det var imponerande som satan att de lyckades ta sig till månen med hjälp av den teknik som fanns tillgänglig på 60-talet. Rymdfärder känns fortfarande lite futuristiskt medan tekniken som visas upp i filmen är allt annat än det, och det är en fascinerande krock. Jag gillar också att filmen försöker inta ett mer mänskligt perspektiv och klär av den vanliga hjältemyt som sådana här historier gärna faller in i. Här berättar man den snarare som en tragedi. Folk droppar av som flugor, men arbetet går vidare och någon form av triumferande fasad ska upprätthållas. Trots allt detta får jag känslan av att Chazelle hade en ännu bättre film i sitt huvud, och att han hade lite väl höga ambitioner med det här. Det blir lite svårt att bygga ett effektivt narrativ när både det stora och det lilla ska berättas om vartannat, och det leder till att vi varken kommer Neil Armstrong inpå skinnet som karaktär eller får en riktigt ingående inblick i rymdprogrammet som sådant. Det blir gärna lite upphackat
Anden2010
2020-10-10
Är svag för verklighetsbaserade filmer och historien i sig är ju naturligtvis banbrytande. Men som helhetsupplevelse tycker jag inte den lever upp till den potential den borde ha. En film man bara ser en gång.
hsimpson
2020-07-08
Sista halvtimmen är ju magnifik. Synd bara att vägen dit är så dålig. Berättandet är ganska hattigt, men mest stör jag mig på foto och klippning.
Christofer
2020-01-08
2019-10-30: Historiskt, finns inte så mycket mer att säga antar jag, förutom att jag inte hade koll på vad som hände i verkligheten i de tidigare försöken. Har väl hört om det förstås men det hade inte fastnat i mitt minne. Gosling passar rätt bra för sin roll tycker jag.
vonadel
2019-12-18
Ok, men något långsam i sitt berättande. 6/10
V70
2019-11-13
Ljudet höjer filmen till en 2:a... Jag gillar inte Ryan och Claire är felcastad. Trist upplägg.
_lucifer_
2019-07-21
Är väldigt generös och ger den en mycket svag trea. Känns konstigt klippt och man vet inte riktigt vart fokus ligger många gånger. Hade gärna velat ha mer backstory och att man tog med hela hypen kring själva händelsen. Känns lite platt och livlös som den är.
WillyV
2019-07-12
Very solid.
nikdelarge
2019-06-14
Den är ganska mörk, fint foto men jävligt tråkig.