3.3

First Reformed

En före detta fältpräst är förstörd av sorg efter sin sons död. Han lär känna en kvinna i sin församling vars man, en radikal miljöaktivist, just har begått självmord.

Originaltitel First Reformed
Regissör Paul Schrader
Manus Paul Schrader
Genre Drama, Thriller, 2010-tal
Skådespelare Ethan Hawke, Amanda Seyfried, Cedric the Entertainer, Victoria Hill, Philip Ettinger, Michael Gaston, Bill Hoag

karlmats
2022-06-15
Det är ju aldrig lovande när en film jämförs med Bergman och det här blev mycket riktigt också ganska träigt. Hawke gör det ju bra som tvivlande präst och han ser också otroligt gammal ut. Jag brukar ofta uppskatta dialogdrivna filmer men här fastnar jag aldrig riktigt på resan även om vissa scener muntrar upp i all dysterhet. Sen är kanske inte kyrkan den plats mina favoritfilmer brukar utspela sig i så lite uppförsbacke var det kanske från början också. 2an känns ganska given.
Ful_fisk
2022-04-05
Nattvardsgästerna för 10-talet, med kalla kriget-ångest ersatt av klimatångest. Inte lika bra som Bergman-filmen, givetvis, men verkligen sevärd ändå, och den tar sin egen väg under andra halvan. Nattsvart till den nivån att det nästan blir komiskt emellanåt. Slutet är väldigt, väldigt speciellt, svårt att tolka om det är lättande eller svartast i hela filmen. Inget man glömmer i alla fall! Det blir en fyra.
JD
2020-03-16
Stark och stilsäker samtidsskildring och hommage till Bergman. Tappar dessvärre mycket på slutet men likväl sevärd. Både Hawke och Seyfried (i för henne otypisk film) är mycket bra.
PeterTheW
2020-01-19
Tråk. Gjorde inget för mig.
Hanness
2019-12-29
Kunde varit bättre.
Sodastream
2019-12-26
Antagligen dum idé att se den på juldagen, man hamnar i ett ganska så dystert sinnelag långt efter man sett den.Ethan är som vanligt stark. Men..bara jag som mest satt och gjorde jämförelser till "Nattvardsgästerna" (och hur denna är så mycket bättre i alla avseenden). Tog bort lite av upplevelsen för mig tyvärr.
djonipony
2019-09-22
Svag trea
Tonti
2019-04-01
Finns brister i enskildheter men tyckte detta var både starkt och mäktigt.
erosagape
2019-02-27
Bra gjort och nog togs klimatfrågan upp tillräckligt dessutom bra att filmen visade på att det är inte bara genom växthusgaser som människan ställt till det för oss. I det här fallet är jag böjd att avsluta med: Slutet gott, allting gott, utom slutet.
Björkman
2019-02-25
Rätt skön stämning filmen igenom. Mörkt med tänkvärda dialoger. Slutet kan diskuteras, men i övrigt solid film.