3.3

First Reformed

En före detta fältpräst är förstörd av sorg efter sin sons död. Han lär känna en kvinna i sin församling vars man, en radikal miljöaktivist, just har begått självmord.

Originaltitel First Reformed
Regissör Paul Schrader
Manus Paul Schrader
Genre Drama, Thriller, 2010-tal
Skådespelare Ethan Hawke, Amanda Seyfried, Cedric the Entertainer, Victoria Hill, Philip Ettinger, Michael Gaston, Bill Hoag

JD
2020-03-16
Stark och stilsäker samtidsskildring och hommage till Bergman. Tappar dessvärre mycket på slutet men likväl sevärd. Både Hawke och Seyfried (i för henne otypisk film) är mycket bra.
PeterTheW
2020-01-19
Tråk. Gjorde inget för mig.
Hanness
2019-12-29
Kunde varit bättre.
Sodastream
2019-12-26
Antagligen dum idé att se den på juldagen, man hamnar i ett ganska så dystert sinnelag långt efter man sett den.Ethan är som vanligt stark. Men..bara jag som mest satt och gjorde jämförelser till "Nattvardsgästerna" (och hur denna är så mycket bättre i alla avseenden). Tog bort lite av upplevelsen för mig tyvärr.
djonipony
2019-09-22
Svag trea
Tonti
2019-04-01
Finns brister i enskildheter men tyckte detta var både starkt och mäktigt.
erosagape
2019-02-27
Bra gjort och nog togs klimatfrågan upp tillräckligt dessutom bra att filmen visade på att det är inte bara genom växthusgaser som människan ställt till det för oss. I det här fallet är jag böjd att avsluta med: Slutet gott, allting gott, utom slutet.
Björkman
2019-02-25
Rätt skön stämning filmen igenom. Mörkt med tänkvärda dialoger. Slutet kan diskuteras, men i övrigt solid film.
UFO_lars
2019-02-23
Spännande och intressant. Mörk och djup. Påminner bitvis till stora delar om Ingmar Bergmans Nattvardsgästerna där Gunnar Björnstrand spelar en präst som har en sviktande tro som möter Max von Sydow med svår ångest över livet. Intressant att en film kan göras 60 år senare på samma tema och vara lika relevant och givande. Klart sevärd och en fyra.
PSH-BOZO
2019-02-06
Börjar bra och jag gillar dagboksdialogen. Ethan Hawke är briljant i sin roll och han borde fått en oscarsnominering. Överlag är det bra insatser och jag tycker att storyn är intressant, plus bra foto. Slutet drar ner det lite för mig dock, men det helar landar på en stark 4a.