3.7

Fish Story

En apokalyptisk historia om världens undergång 2012, då en stor meteorit ska träffa och förgöra jorden, delvis baserad på en roman av japanske författaren Kotaro Isaka. Förstörelsen ska leda till att Fuji läggs under vatten, vilket gör att filmen träffar nära hjärtat i sitt hemland. Historien har fyra delar, inklusive en anime-sekvens, och hoppar i tiden mellan 70-talet och nutid. Handlingen rör sig runt Gekiren Boys, ett punkband som fanns före Sex Pistols och producerade ett ofullbordat album kallat "Fish Story". De fick aldrig något riktigt genomslag, men spelade in en låt med en mystisk tystnad i mitten som sägs vara av avgörande betydelse för framtida generationer och är ämnad att rädda världen.

Originaltitel Fisshu sutôrî
Regissör Yoshihiro Nakamura
Manus Tamio Hayashi
Genre 2000-tal, Komedi
Skådespelare Gaku Hamada, Atsushi Itô, Kengo Kora, Mirai Moriyama, Nao Omori, Mikako Tabe

Skapad 2019-10-26 av dirtypoison
Filmen rör sig runt låten Fish Story som är namnet på en låt av det japanska bandet Gekiren Boys som uppfann punken ett år innan Sex Pistols. De blev aldrig kända och låten de spelade in inneh...   Läs mer »

HerrNenne
2019-06-08
En film uppdelad i historier som allihopa är sevärda även om kopplingarna mellan dem är lite av och till. Men håller speltiden igenom och när allt binds ihop i slutet är det snyggt.
idd
2015-02-05
Inte så smart som den försöker va, inte heller så rolig som den försöker va.
Redfield4ever
2013-10-05
VILKEN FILM! Så oerhört rolig men samtidigt ångestfylld! Har sett den fyra gånger nu och det är en film som klart kommer hamna på personliga favoritlistan framöver.
-kakihara-
2013-02-22
Riktigt speciell och annorlunda film! Allt knyts ihop väldigt fint i slutet, och handlingen är väldigt bra och väl utstuderad. Svag 4:a.
jeremy_jones
2013-01-29
Fantasifull och, egentligen, rätt underbar historia. Jag lyckas aldrig bli särskilt investerad dock. Kanske hade jag hoppats på lite mindre naivitet och mer crazyness. Betyget blir snålt, men hoppas en dag att revidera det. (3/6)

2012-01-25
This was so bloody good! :)
zonk
2011-10-27
sjukt ojämn, bitvis extremt dryg, bitvis jäkligt kul.. slutet e riktigt skönt.
agawell
2011-10-21
Jag blev positivt överraskad av denna film. Jag gillade verkligen förklaringen på den fåniga låttexten, och hur en punklåt kan rädda världen från dess undergång.
ProOne
2011-08-09
Så där ska en hjältesaga se ut!
Ondskapt
2011-07-07
Helt fantastiskt berättad på ett sätt jag aldrig upplevt tidigare. Underbar humor med en del småtragedi inblandat, för att sedan vända och bli feel-good igen. Fenomenalt slut på det hela också, man kan inte annat än le.