3.5

Fisher King

När den självgode radioprataren Jack indirekt orsakar en tragedi går han ned sig fullkomligt. När han lär känna den suspekte uteliggaren Parry börjar han dock att finna en väg tillbaka.

Originaltitel The Fisher King
Regissör Terry Gilliam
Manus Richard LaGravenese
Genre Fantasy, Komedi, Drama, Romantik, 90-tal
Skådespelare Jeff Bridges, Robin Williams, Mercedes Ruehl, Amanda Plummer, Michael Jeter, David Hyde Pierce, Lara Harris, Harry Shearer, Kathy Najimy, John de Lancie, Tom Waits, Jayce Bartok, Dan Futterman, Christian Clemenson

karlmats
2018-05-13
Det här var mest konstigt, jag gillar varken Bridges eller Williams karaktär och det känns som att manuset spretar åt olika håll och att trådar aldrig knyts ihop. Att den här fick fem Oscarsnomineringar känns väldigt märkligt. En stabil 2a.
2017-10-22
RustyFilm
2016-12-11
Visst glimmar humorn till lite då och då men detta måste nog ändå sorteras in under kategorin skitfilm. Med ett bedrövligt foto, ett ganska dåligt regiarbete och en hel del direkt dåliga skådespelarinsatser är det för mig en gåta att denna film fick hela fem Oscar nomineringar. Kan acceptera Mercedes Ruehls nominering för bästa kvinnliga biroll den ledde ju även fram till filmens enda Oscar. Men i övrigt, näää
2016-11-12
Robin Williams och Jeff Bridges gör väldigt bra ifrån sig. Filmen i sig är också väldigt bra. En av de bättre filmerna som gjordes under början av 90-talet. Stark 4:a.
zallaxx
2016-10-26
Ah ja. länge sen jag fick skratta, känna lycka och ha tårar i ögonen till en och samma film. Why havent I seen this before?

2016-01-13
Fastnet ikke helt for denne. Men helt ok film. +3.
Björkman
2015-11-11
Hemsk, sorglig historia i grunden som utvecklar sig till något fint. Bra skådespeleri överlag. Jag kan dock inte komma ifrån känslan av att produktionen kändes en aning B samt att filmen är på tok för lång med bitvis segt tempo.
AlbinWesley
2015-08-12
Det finns väl vissa element även i grundberättelsen som är tilltalande, men det är framför allt Gilliams förmåga att visa något annat i en berättelse som gör den speciell. Jag vet inte riktigt vad man ska kalla det, nåt slags inre metaintriger, eller stora metaforer... Det är unikt i alla fall, jag tycker mycket om det även i denna film. Nästan tillräckligt för fyra.
2014-11-23
Fördelen med att våga berätta en berättelse som Terry Gilliam är att dynamiken blir så mycket större. Det vackra blir så mycket vackrare och det fula blir så mycket fulare. Jag kan inte ens räkna de gånger jag slagits av det när jag sett just den här filmen. Det blir helt enkelt en så mycket mer händelserik resa i berg och dalbanan. 3+
LTT86
2014-08-30
Ska vara ärlig, Mercedes Ruehl var den enda som jag fann bra i filmen. allting annat brydde jag mig inte om, eller tyckte dom var irriterande.